Brev
Belastende tanker
Hej
jeg er en dreng på 14 år i puberteten
Engang prøvede jeg at ornanere og se porno 1 gang men nu bliver jeg ved med at tænke på pigerne i min årgang på en “fræk” måde og jeg kigger på deres numser og lignende og jeg har det rigtig dårligt med det men jeg kan ikke lade være er det normalt?
Og jeg er hele tiden bange for at jeg kommer til at afsløre at jeg gør det eller komme til at sige noget forkert ved et uheld så de andre i min klasse finder ud af det og jeg har tit sexfantasier er det normalt?
Er det normalt at tænke sådan om pigerne på ens årgang i min alder?
Har i nogle tips imod at tænke sådan eller nogen så jeg ikke får det dårligt med det at tænke sådan?
Håber i kan hjælpe
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Lad mig starte med at fortælle dig, at de fleste drenge på din alder har det rigtig meget ligesom dig. De udforsker det seksuelle på egen krop og gennem porno, og så sker der det, at de bliver endnu mere nysgerrig på det. Det er en helt naturlig udvikling fra dreng til mand.
Som noget af det første i dit brev, skriver du, at du er i puberteten. Jeg tænker, at det er fordi, du ved, at du derfor er i gang med at udvikle dig – både din krop og dine tanker ændrer sig. Når man kommer i puberteten, kan det godt føles som om krop og hjerne ikke rigtig 'taler' sammen. Måske det er det du føler og kan mærke?
Du ved med din hjerne, at det ikke er 'pænt' at tænke og fokusere sådan på pigernes krop, men din krop adlyder ikke dine tanker, som du er vant til. Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende, men det er altså en del at kroppens udvikling, og på et tidspunkt vil det igen føles som om krop og hjerne følges mere ad.
Du spørger, om det er normalt at have sexfantasier – ja, det er det. I puberteten får de fleste sexfantasier. Det er slet ikke noget, du skal prøve at stoppe med. Så selvom det måske lige nu føles fremmed for dig –så er det altså helt naturligt. I virkeligheden er det noget, du skal give dig selv lov til at nyde.
Du kan måske derfor prøve at træne din hjerne til at byde tankerne velkomne. På den måde får tankerne lidt mindre fokus og får derfor også lettere ved ikke blive siddende og genere dig, fordi de 'ikke er velkomne'.
Jeg ønsker dig al held og lykke med dine tanker og pubertet og håber alt det bedste for dig.
Kærlig hilsen Børnetelefonen