Brev
Ondt og tanker om at selvskade
Hej
Jeg er en pige på 14 år, og jeg skriver herind fordi at jeg har rigtig ondt i knæene, og ikke ved hvad jeg skal gøre.
Jeg har ondt i begge knæ, og har sagt det til mine forældre og vi tog til lægen. Lægen sagde at det ene var overbelastet og at det andet var noget blødt brusk, hun sagde også at jeg skulle holde pause fra Acrobatik, som jeg går til 4 gange om ugen.
Men efter læge besøget bildte jeg mine forældre ind at det ikke var så slem, for jeg vil ikke stoppe til Acrobatik!
Men har efterfølgende fået ondt 24/7, og jeg vil ikke sige det til mine forældre få så skal jeg bare stoppe til Acrobatik, og det vil jeg ikke. Jeg har faktisk fået så ondt at jeg har haft lyst til at cutte, men har ikke turdet, for er bange for at det vil bliver opdaget. Men istedet er jeg begyndt at selvskade, ved at borre mine fingernegle ned i mine håndflader, for at få smerte et andet sted bare lidt.
Det værste er at der er ingen som ved, hvor ondt at jeg har. Ikke engang mine forældre, for har sagt til dem at det er gået over. Det er ved at gå mig rigtig meget på, få jeg spiller altid glad fordi at jeg ikke vil have at folk ser hvor trist jeg er. HADER AT VISE MINE FØLELSER!
Men på den anden side vil jeg gerne tale, med nogen om hvordan jeg har det.
Jeg har det nemlig ikke særlig godt fx. I skolen sidder jeg nogle gange bare og stirre ud i luften, fordi at jeg ikke rigtigt kan tænke fordi at jeg har så ondt. Har også prøvet at jeg blev nødt til at gå på “toillettet” fordi at jeg havde brug for at græde.
Har også prøvet til Acrobatik at jeg faldt sammen, fordi at mine knæ havde låst sig fast. Tit vågner jeg også om natten, fordi at jeg har vendt mig og fået yderligt ondt i knæene.
Jeg skriver herind fordi at jeg gerne vil få det sagt til nogen, og fordi at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.
Håber virkelig at i vil svare, har brug for hjælp!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret og har svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre. Hvis jeg forstår det rigtigt, så har du fået ondt i knæene (eller i hvert fald det ene), fordi du har overbelastet det, og at eneste der vil hjælpe på smerterne, er at aflaste knæet. Mon det der frustrerer dig mest er, at du ved, at du nok bliver nødt til at holde en pause fra acrobatik?
Jeg kan høre på dig, hvor glad du er for acrobatik, og sikkert også er ret god til det. Det er meget af dit liv, der går til acrobatik med fire træninger om ugen - det er flot at være så dedikeret! – og det er nok heller ikke nemt for dig at gøre det mindre?
Jeg ved fra andre, hvor ekstremt irriterende det er, når deres krop lige pludselig siger ’stop’. Det at få smerter er jo i virkeligheden kroppens måde at fortælle én, at man bliver nødt til at holde en pause. Jeg har bl.a. snakket med elite-fodboldspillere som, ligesom dig, begyndte at få meget ondt i knæene. Jeg ved fra dem, hvor svært det var at acceptere, at de i en periode ikke kan være med til træning og kamp, ligesom alle de andre på deres hold. Til gengæld ved jeg også, at det var det, der virkede – altså at holde en pause. Deres læge fortalte dem, at de nok havde fået mere blivende skader eller kroniske smerter, hvis de ikke havde holdt pause. Jeg tænker, at dette nok også gælder for acrobatik – hvad tænker du?
Det lyder som om, du har nogle gode forældre som kun vil dit bedste. Selvom dine forældre nok vil anbefale, at du aflaster dine knæ, ligesom lægen gjorde, tror du så ikke, at de vil gøre hvad de kan for at du ikke skal synes, det er helt forfærdeligt – måske du kun skal holde en kort pause fra acrobatik? - måske du skal gå to gange om ugen i stedet for fire? – måske de vil snakke med din træner om gode alternativer, mens du holder pause?
Jeg håber, du vil lytte til, hvad din krop fortæller dig og snakke med dine forældre om, hvor ondt du i virkeligheden har, så de kan hjælpe dig med at få det godt igen. Også selvom det måske bliver surt i en periode. Jeg ønsker dig alt godt med på vejen!
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen