Brev
Min veninde har lagt en byrde på mine skuldre
Hej Børnetelefonen
Jeg har brug for et godt råd og/eller vejledning af en anonym person, imens jeg også selv er forholdsvis anonym.
Der er sket det, at min bedste veninde har fortalt mig, at hun har skåret i sig selv med vilje. Det skal lige siges, at det er første og indtil videre eneste gang, hun har gjort det, og jeg er den eneste, der ved det.
Hun havde bildt alle ind, at hun var faldet i byen om natten og slået sig på nogle glasskår (forholdsvis troværdig forklaring), men jeg har alligevel flere gange overvejet, om dette var den rigtige forklaring. Jeg kom frem til, at hun talte sandt, men så hev hun mig til side og fortalte sandheden.
Mit problem er, at, selvom jeg har tilbudt al min hjælp, givet hende al min kærlighed og spurgt ind til hende et utal af gange, vil hun ikke tage imod min hjælp. Hun vil ikke vise svaghedstegn, hun ringer aldrig til mig for at snakke, og når jeg forsøger at snakke med hende om det hele, slår hun det lige så stille hen.
Jeg står i et kæmpe dilemma, for jeg ved og kan fornemme på hende, at hun har det rigtig, rigtig skidt. Hun har snakket med en psykolog før (over et år siden), men jeg kunne dengang ikke få hende til at fortælle hvorfor og ved det stadig ikke.
Hun gør det så svært for mig at hjælpe hende, både fordi hun ikke åbner sig op for mig og beder om hjælp, trods jeg har tilbudt den, og også fordi hun bevidst lukker mig ude i kulden og ikke sætter den mindste pris på mig.
Hun fortalte om sit sår til en klassefest, hvor vi begge to var berusede, og det er et andet problem: hun kan ikke tale om svære ting med mindre, hun er beruset.
Det er pisse hårdt at være mig lige pt., ikke kun pga. denne ene ting, men fordi jeg i forvejen selv går til psykolog med et helt andet personligt problem. Det ved hun godt, men hun har ikke én eneste gang spurgt mig, hvordan det går, eller hvordan jeg har det.
Jeg har nu fået denne hemmelighed lagt over på mig, og jeg har ikke mulighed for at hjælpe pigebarnet, selvom der ikke er noget i verden, jeg hellere ville. Jeg elsker hende så højt, og jeg vil ikke have, at hun begynder at synes om at skære i sig selv.
Mvh. lille mig❤️
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tak for dit hjertevarme og betænksomme brev - jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele din viden med udenforstående, for den situation du er blevet sat i, er bestemt ikke nem. Når din veninde vælger at fortælle lige præcis dig om hendes udfordringer, er det fordi hun føler sig tryg ved dig.
Vi påvirkes af mennesker som er tæt på os. Når nogle er glade, så smitter det og man kan mærke, hvordan det breder sig. Omvendt påvirkes vi også, når nogle har det svært.
Når din veninde vælger at fortælle dig, at hun har skåret i sig selv, kan det godt tolkes som et råb om hjælp. Det er en måde at gøre opmærksom på, at noget ikke er, som det bør være. Og det kan være rigtig svært at få sagt. Der er mange følelser på spil, og måske er din veninde selv forvirret over, hvad det mon skal betyde.
Du har gjort alt det rigtige; været der for hende, da hun havde brug for at snakke og du har tilmed spurgt ind til, hvordan hun har det. Selv om hun lige nu fejer det hen, så har hun alligevel valgt at dele det sværeste med dig; nemlig at hun har skåret i sig selv.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er en hård viden at gå rundt med alene - og det synes jeg bestemt heller ikke, at du skal. For det første kræver det professionel hjælp at komme igennem, og for det andet har du selv nogle ting, som du går og tumler med.
Det er utrolig vigtigt, at du lytter til dig selv i denne situation - derfor er det også rigtig godt, at du reagerer ved at skrive dette brev. Det er så flot, at du gerne vil være der for din veninde - men du skal også have overskud til, at være der for dig selv.
Derfor tænker jeg, at det bedste for dig vil være, at give ansvaret videre. Du kan overveje, om der er en voksen som du kender godt - og som måske også kender din veninde, som du kan fortælle det til. Det kan være dine egne forældre eller hendes forældre - eller måske en helt tredje voksen.
Du kan være der for hende og støtte hende, når hun har brug for det - og samtidig har hun brug for den professionelle hjælp til at få bearbejdet de følelser, som skaber den selvskadende adfærd.
Du kan fortælle din veninde, at hun altid selv kan kontakte BørneTelefonen, hvis hun får behov for det. Her kan hun få direkte kontakt med en rådgiver, som sidder klar til at lytte til hendes følelser og tanker - helt anonymt.
Selv om det måske ikke føles sådan, så har du allerede gjort en stor forskel i din venindes liv, ved blot at være der for hende - og husk dig selv i den proces!
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen