Depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år.

Det er svært at vurdere, hvor alvorlige dine vanskeligheder er. Men at der er noget, som skaber vanskeligheder, kan der ikke være tvivl om.

Du beskriver dine tanker, omkring de forandringer du mærker meget skarpt og analyserende, synes jeg.

Jeg tænker, at hele forløbet omkring følelsen af meningsløshed i forhold til skole, ikke er så foruroligende. Jeg tror, at rigtig mange i et gymnasieforløb får tanker om, at det hele er latterligt og uden mening.  Og følelsen af meningsløshed afføder også følelsen af ligegladhed.

Men det, at du ind imellem skærer i dig selv, at du mister koncentrationen og stedssansen, at du trækker dig fra dit ellers meget sociale liv, at du mister appetitten, at du får tvangstanker, er alt sammen og hver for sig  gode grunde til, at du skal søge hjælp. Lige nu lyder det, som om du kan håndtere det, men jeg tænker, at det hurtigt kan tage styringen over dit liv.  Så det er vigtigt, at du søger hjælp, inden det sker.

Du skriver, at du har en dejlig familie og gode venner. De har nok været vant til, at du er stærk og bare klarer alting. Du lyder som en pige, der plejer at tage styringen og vide, hvad du vil. Derfor er du nok nødt til at 'råbe dem op' - din familie og venner - så de opdager, hvad du går og slås med i øjeblikket. Du må have sat dig ned sammen med nogen af dem og fortalt dem, at du har brug for støtte, så du kan komme ud af vanskelighederne. Måske skal du snakke med en studievejleder? Måske skal du til læge? Din læge kan tale med dig og også undersøge om der er fysiske ting, der spiller ind. Det kan være et alment lægetjek, hvor du også får tjekket blodtryk, måske får taget blodprøver for infektion, vitaminer, søvn og med snak om, hvad lægen kan hjælpe med.  Måske skal du have en henvisning til en psykolog? Måske noget helt andet. Men du skal snakke med andre om det, og du skal have hjælp til at vurdere, hvor du skal søge hjælpen.

Du skriver, at du kun vil søge hjælp, hvis det virkelig er alvorligt. Spørgsmålet er, om du mon selv er i stand til at vurdere, hvor alvorligt det er lige nu? Og spørgsmålet er også, hvorfor det skal være meget alvorligt, før du vil søge hjælp.? Alle har brug for hjælp ind imellem. Og selvom du plejer at være en social, stærk, glad og engageret pige, så kan dårlige tanker og tristhed også ramme dig.

Jeg synes som sagt, at du har beskrevet din situation meget præcist og klarsynet. Nu skal du tage det næste store skridt og søge hjælp, så du kan genvinde humøret og glæden ved alting. Jeg ønsker dig alt godt på den tur.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.