Brev
Må jeg godt vise mine selvskadende Ar?
Hej.
Nu når sommeren rammer lige om lidt og vi skal til at gå i shorts og nederdel, har jeg et spørgsmål der plager mig ret meget.
Jeg har i en længere periode selvskadet på mine lår. Jeg har ikke selvskadet i op til to måneder nu – hvilket jeg er ret stolt af. Men derfor har jeg jo nu en masse ar. Min familie ved godt at jeg har selvskadet o.s.v, men jeg står nu i et dilemma om jeg kan vise mine ar frem når sommeren kommer.
Jeg er bange for at komme til at trigge andre med selvskadede tanker/adfærd, hvis de ser mine lår. Jeg føler at det er noget jeg burde skamme mig over, men det har jeg heller ikke lyst til. De gange hvor jeg har gået med bare ben, har jeg fået at vide at jeg nok burde dække mig lidt mere til, så man ikke kan se mine ar. Jeg ved godt at folk siger det, for min skyld. Men jeg føler også at det er med til at gøre det endnu mere skamfuldt og tabubelagt end det burde være.
Jeg ved nu ikke om jeg kan vise mine ar her til sommer, hvis jeg går i shorts eller badetøj m.m. – overfor min familie/venner og fremmede man jo møder på turistet steder. Kan jeg godt tillade mig at gå i shorts? Er det mit ansvar hvis det trigger andre eller gør min familie kede af det, når de bliver påmindet om det, ved at se på mine lår?
Jeg vil ikke slev skamme mig over mine ar, så hvis jeg dækker mig mere til, er det for andres skyld.
Håber at jeg kan få nogle svar her.
Mvh en fortvivlet Ung pige
Pige, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå, at du er stolt over, at du ikke har selvskadet i 2 måneder. Det siger noget om, at du er blevet god til afvise selvskade-trangen, når den melder sig.
Du kan være helt rolig, for du kan nemlig ikke komme til at ‘smitte’ tilfældige mennesker, du møder. Hvis folk på gaden eller stranden skulle se et glimt af dine lår, er det helt ligegyldigt. Du behøver ikke ‘tage hensyn’ til andre mennesker ved at dække dig til. Du kan gå i dét tøj, der passer dig.
Du skriver, at mennesker du er sammen med, nogle gange foreslår dig at dække lårene – for din egen skyld! Jeg kan se på dit brev, at de ikke behøver at beskytte dig på den måde. Du virker nemlig ligeglad med, om folk skulle få et glimt af arrene. Måske kunne du sige ligeud til dem, at du faktisk er OK med at gå i shorts, som andre gør, når det er varmt- og at de ikke behøver at passe på dig.
Måske er det rart for dem at vide, at du godt kan se deres gode vilje, og at de bare prøver at passe på dig. Du kan prøve at formulere budskabet så venligt – men bestemt – som muligt. På den måde får du fortalt, at det er kun dig, der bestemmer over din krop – uden at skubbe personerne fra dig.
Hvis du er bekymret for, om din familie bliver påmindet om noget, når de ser arrene, så synes jeg, at du skal spørge dem. Jeg kan godt forstå, hvis det kan føles lidt svært at komme i gang med dén samtale. Derfor giver jeg dig dette link, hvor du måske kan finde lidt inspiration til at starte en samtale: https://bornetelefonen.dk/snak/
Jeg håber, at du får talt med din familie om de tanker og følelser, som arrene måske vækker hos dem. Der er gode chancer for, at en samtale kan virke afdramatiserende på alle, når din familie får at vide, at du har det OK med at hoppe ned i dine shorts, når du har det varmt!
Hvis du skulle få reaktioner, du ikke havde regnet med – så ring til LMS . Her har de stor erfaring med ar efter selvskade, og de kan ret sikkert give dig flere ideer og forslag til, hvad du kan gøre. Du er selvfølgelig også velkommen til at tale videre med os på tlf. 116 111 – vi har åbent hele døgnet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen