Brev
jeg kan ikke mere
kære bb
jeg tror snart jeg får desebression 1. jeg har lavt selvværd!!! og min bff er begyndt ikke at tale med dig og hun ødelægger også livet for mig
jeg har det såå hård jeg græder hver indeste dag græder og græder for jeg kan ikke mere
mine forældre skal snart skilles og jeg har ingen af snakke med alle den jeg kan stole på er på facebook mødt den der fra 🙂
og jeg føler mig ensom!, jeg ved ikke mere hvad jeg skal gøre…. håber i vil hjælpe!
( jeg har selvvmord tanker og cutting hjælp ;-(
hilsen Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt, du er så stærk, at du har fundet overskud til at skrive herind. Det må være rigtig svært for dig, når der er flere ting, der på engang rammer dig.
Det gør mig ondt at høre, at dine forældre snart skal skilles. Jeg ved fra andre børn, at det er rigtig hårdt, når sådan noget sker for ens forældre. Måske oplever du for tiden skænderier og dårlig stemning derhjemme, det kan også være at hverdagen, som du er vant til, er helt anderledes.
Uanset hvordan den er, kan en skilsmisse tage meget af det overskud, forældre oftest har til deres børn. Har du måske oplevet, at dine forældre har haft mindre tid til dig, og måske også dine søskende, hvis du har sådanne..?
Det er måske svært at få sat ord på, nøjagtigt hvordan du har det..? Hvordan mon dine forældre vil reagere, hvis du fortæller om, hvordan du græder og føler dig ensom…?
Alt efter om du har nogen søskende, og alt efter hvor gamle de er, kan det så være en mulighed for dig at tale med dem om, hvordan de oplever det hele derhjemme for tiden?
Jeg ved ikke, om du har nogle bedsteforældre, men nogle gange har de mere tid og overskud, end forældre har. Har du nogen bedsteforældre, kan du så tale med dem om, hvordan du har det for tiden?
Jeg vil gerne anbefale dig en hjemmeside, der hedder www.morogfarskalskilles.dk
. Jeg tænker, den kan være et besøg værd for dig.
Jeg kan godt forstå, det må være vildt svært for dig, når du føler dig ensom. Jeg kommer til at spekulere på, om der er en sammenhæng imellem de ting, du skriver om i dit brev... Har du overvejet, om dine forældres skilsmisse måske kan påvirke dig også i dit skoleliv..? Nogle gang kan tanker om ting, der sker hjemme, fylde så meget, at de kan ændre den måde man oplever eksempelvis sig selv i forhold til skole og kammerater.
Måske har du en god lærer på skolen, som du er tryg ved..? Er det en ide for dig at fortælle til læreren om, hvordan du har det? Det er måske muligt, at din lærer kan hjælpe dig i din hverdag, er det en brugbar ide, tænker du…?
Skolernes sundhedsplejersker er også ofte gode at tale med omkring sådan noget som følelser og venner, så måske er det en mulighed at kontakte din skoles sundhedsplejersker for en snak…?
Du er også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan ringe helt anonymt og tale med en rådgiver.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.