Brev
Jeg har VIRKELIG mange problemer lige for tiden!
Hej mennesker,
jeg er en pige på 13 år som godt kunne trænge til rigtig meget hjælp!
I lange tider har jeg ikke haft det særlig godt i skolen! Men det har intet med mobning at gøre, jeg går på en fantastisk skole.
Men jeg er bare trist til daglig. For jeg bruger kun min tid på at gå og tænke og tænke og tænke! Og det er en pinsel!
Det først problem jeg har! Er kærligheden!
Jeg er forelsket i 4 personer! 3 piger, og en dreng Og jeg aner ikke hvem der betyder mest for mig! Men jeg ville dø for dem alle!
En dag kom jeg til at fortælle den en pige, en rigtig stor løgn! Og jeg har verdens dårligste samvittighed over at have gjort det! Og jeg aner ikke had jeg skal gøre med det!
Den anden ting! Er fordi at jeg er gået rigtig meget ned i gennemsnit i skolen! Og jeg pjækker for mange af mine timer! Og det er ikke noget jeg har specielt lyst til, en jeg kan ikke andet! For jeg er virkelig bange! Bange for at fejle.
Engang var jeg den bedste i min klasse! Men så kom der en der var bedre end mig, og slog mig ud! Lige siden d! Har jeg været bange for at nogen skulle være bedre end mig, så til sidst gav jeg op, og lod alle være det!
Så er der det med venner! Jov ser du, jeg begyndte engang at stole på de her to pige, og den ene var/er jeg jer meget forelsket i! Men nu hvor vi ikke går i samme klasse længere, taler de knap nok til mig!
Og så er der en anden en jeg virkelig godt kan lide! Hun er den jeg kunne stole alle mest på i hele verden! Men da jeg så fortalt hende at jeg godt kunne lide hende! Ignorere hun mig nærmest! Og det gør virkelig ondt!
Jeg har også det problem i at, jeg er afhængig af at cutte, og mine venner vil hellere end gerne hjælpe mig, men jeg er virkelig dårlig til at tage i mod hjælp fra andre!
Min lære har fundet ud af at jeg cutter! Og han er en mand! Og det gør mig virkelig utryg ved ham!
Og jeg kan ikke sige det til min forældre, for de må ALDRIG finde ud af hvad det er for nogle problemer jeg går og render med!
På det sidste, har jeg været så forvirret og deprimeret at jeg i lange tider har overvejet bare at tage mit ejet liv! I forgårs, var jeg tæt på! Men min veninde stoppede mig lige i tide!
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og værd nat, ender jeg med at græde mig selv i søvn. og jeg begynder at få ekstreme hoved piner! Hver dag af det!
Og det kunne være SÅ rart hvis i kunne hjælpe mig, så jeg ikke ville have de hovedpine længere!
Mine veninder er også eget bekymrede for mig lige for tiden! For de sidste 3 uger, har jeg ikke smilet! en eneste gang! Og efter jeg kommer hjem for skole, går jeg bare ind på mit værelse og høre højt musik resten af dage, og er alt for deprimeret til at spise noget!
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig!! <3
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duTusind tusind tak for dit brev. Det er meget tydeligt, at du har brug for noget hjælp og støtte og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet brevet. Nogen gange kan det være et første skridt på vejen. Jeg ved, at der også er mange andre, der går med tanker lige som du gør og oplever noget i stil med det, du oplever. Nu kan andre også læse om hvordan du har det, og læse om, hvad der måske kan være muligt at gøre ved sin situation. Det er en anden grund til, at jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet brevet.Du fortælle om mange ting som du bokser med, og det er rigtig godt, fordi det giver et godt billede af hele din situation. Jeg håber, jeg har forstået det hele rigtigt og at jeg kan give dig nogle råd, som du kan bruge til noget.Det virker på mig, som om du er en pige, for hvem venner og veninder betyder rigtig meget. Sådan er det for rigtig mange. Vi har alle sammen brug for at være en del af et fællesskab og derfor kan det være super hårdt, hvis vi føler os lukket ude eller vi kommer til at gøre noget, hvor vi bliver bange for at miste et venskab. Måske er det dét du oplever med den pige, som du har fortalt du er forelsket i, når hun ignorerer dig. Mon du kan genkende det? Jeg ved jo selvfølgelig ikke, hvorfor pigen reagerer som hun gør, men måske ved hun ikke, hvordan hun skal håndtere, at du har sagt til hende, at du er forelsket i hende. Det med at blive forelskede i en af samme køn er stadig tabu for nogle. Hun bliver måske usikker på, hvordan det vil påvirke jeres venskab, at du er forelsket i hende.Dét, at du har det skidt med, at du har fortalt en løgn til en veninde, får mig også til at tænke på, at du har en høj moral på den måde, at du gerne vil gøre det rigtige. Det er jo rigtig, rigtig flot, at du tænker sådan, men det kan også blive meget hårdt for dig, hvis du ikke må gøre noget forkert.  Måske er det også sådan, at det hænger sammen med dine tanker om at være dygtig i skolen når du skriver, at du er bange for at fejle. Kan du mon genkende det? Vi kan jo alle komme til at gøre noget forkert, og vi har brug for, at folk kan tilgive os, selv om vi har gjort noget, der ikke var så smart. Men det er også vigtigt at kunne tilgive sig selv! Når dine veninder bliver bekymrede fortæller det mig, at du betyder noget for dem, også selv om du oplever at de ignorerer dig. Måske kan du komme i tanke om situationer, hvor andre har gjort noget forkert, som du har tilgivet?Jeg bliver bekymret, lige som dine veninder, når du fortæller at du cutter og tænker på at tage dit eget liv. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du finder nogle voksne, som du kan tale med om, hvordan du har det med. Du fortæller, at din lærer ved, at du cutter, men at det gør dig utryg. Jeg kan godt forstå det gør dig utryg, men kan du måske også føle det som en lettelse, at han nu ved lidt om, at du har det svært? Jeg tænker på, om den viden han har nu måske kan åbne op for, at du kan betro dig mere til ham? Det er måske også en mulighed, at du fortæller ham, at du gerne vil tale med en kvindelig lærer? Det vil han forstå, er jeg sikker på.Det kan også være, at der er en anden voksen, som du kan betro dig til? Det kan måske være en anden lærer eller en forældre til en god ven eller veninde? Eller er der nogle andre voksne i familien fx en moster eller faster, som du kunne tale med? Jeg kan forestille mig, at det kan være rigtig svært at tage hul på at skulle fortælle, men jeg tænker, at du har taget et stort skridt ved at skrive brevet. Måske kan du bruge brevet, også i den situation og vise det til en voksen. Så kan du bruge brevet til at forklare for personen, hvad du føler og hvad der går dig på.Du skriver, at dine forældre aldrig må finde ud af, hvordan du har det. Jeg bliver nysgerrig efter at finde ud af, hvorfor de ikke må det. Jeg tænker, det må være et stort pres for dig, at de ikke må finde ud af noget. Ved du mon, hvorfor de ikke må vide noget? Jeg tænker, at det måske er fordi, du er bange for, hvordan de vil reagere? Forældre bliver jo kede af det, hvis de finder ud af, at deres børn ikke har det godt og de bliver meget bekymrede, hvis de finder ud af, at deres børn cutter og tænker på at tage deres eget liv. Derfor kan de komme til at reagere på en måde, der gør det hele endnu værre. Dine forældre vil kunne ringe på ForældreTelefonen på 35555557 og få hjælp til, hvordan de kan støtte dig på den bedste måde. Måske vil det være en hjælp for dig at du kan sige det til dem, hvis du vælger at fortælle dem om, hvordan du har det.Jeg har prøvet at give dig noget hjælp til, hvordan du mon kan finde en god voksen at betro dig til. Hvis det er dét du vælger at gøre, skal du huske, at du ikke behøver fortælle mere, end du har lyst til. Du kan jo begynde med at fortælle, at du er bange for at fejle i skolen, eller fortælle om, at du føler dine veninder ignorerer dig. Måske er det svært for dig at finde ud af, hvordan du skal tage hul på sådan en snak? Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 og få nogle konkrete ideer til, hvordan du kan gøre det. Du kan måske læse brevet og svaret højt og på den måde forklare, hvad det er, du gerne vil have hjælp til.Jeg vil gerne endnu en gang sige tak for dit brev. Jeg synes det er så mega sejt af dig, at du har haft mod til at dele dine tanker og oplevelser med andre. Og så vil jeg ønske dig super meget held og lykke med det hele og med at dine tanker om dét der er svært kan blive mindre, hvis du får mulighed for at dele dem med andre.De største tanker og kram fra BørneTelefonen