Brev
Ikke råd til psykolog
Hej brevkasse
Jeg er en pige på tretten år som har en del problemer.
Jeg tror at jeg har depprestion. Jeg er rigtig dårlig til at råbe op om mine problemer. Jeg har tumlet med en del cutting og nogle gange spiseforstyrrelse…
Jeg er meget ensom og har kun et par venner… Jeg sidder tit til klokken 2-3 om natten og græder. Lige siden jeg startede på alle mine problemer har jeg haft lyst til at fortælle mine forældre om mine problemer. Jeg har kun fortalt om mine problemer til to personer men det er kun den ene jeg stoler 100% på…
Jeg tænker heletiden over hvad andre tænker om mig, fx jeg tager noget tøj på men fortryder mit valg lige så snart jeg træder ind på skolen. Jeg er bange for at gå ude i offentligheden af samme grund som når jeg kommer i skole. Jeg smiler altid i skolen selvom jeg har det af hel*vede til…
Jeg vil virkelig gerne snakke om mine problemer fordi, jeg havde sagt det til to af mine venner men den ene er en som bor i et andet land, og hun har ikke Skype og alle de der chat programmer… Men den anden går jeg i klasse med… Men hun er faktisk ligeglad med min depprestion og at jeg havde cuttet…
Jeg ville faktisk havde ønsket hun havde sagt det til en lærer eller lignende fordi jeg ikke selv kan sige det og jeg syntes det er svært. Men jeg vil helst ikke snakke med hende om det igen fordi det vil blive endnu sværere for mig. Jeg vil virkelig gerne vise dette brev til mine forældre så jeg kunne få noget psykologisk hjælp men… Vi har ikke råd til det…
Det gør mig rigtig ked af det når jeg tænker på at jeg ikke kan få den hjælp jeg har brug for af en professionel… For hver dag bliver min depprestion værere og jeg har det heller ikke lige frem godt med min egen krop og udseende…det føles rent faktisk som at have et monster inde i sig…
min depprestion er blevet meget værere på den sidste måneds tid… Jeg har læst at hvis man har cuttet og har angst og depprestion og alt sådan noget at man er psykisk syg??…. Det dræber mig langsomt og jeg er rigtig ked af det…..
Jeg har prøvet at ringe ind til jer men det er mig for svært…. Jeg har prøvet at skrive et brev til en af mine forældre og lærere men det viste jeg aldrig……
Jeg har virkelig brug for noget hjælp!! Hilsen E
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E
Hvor er det bare godt, at du skrev brevet og valgte at sende det ind. Når man har det som du beskriver, er det vigtigt at få hjælp, som du selv skriver. Det er ikke sikkert, at det koster noget at tale med en psykolog. Hvis du får talt med din læge, kan man sammen med lægen finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Lægen kan henvise dig til psykolog og man kan også få samtaler med sin læge. Derfor er det nødvendigt at få snakket med lægen om, hvordan du går og har det.
Du har allerede sagt det til to af dine veninder. Det kan bare være så svært at fortælle om, hvordan man har det og nogle gange ville det være rart hvis en anden kunne sige det. Du skriver om den mulighed, at du viser det her brev til dine forældre. Det lyder som en rigtig god mulighed for at få det fortalt, så de ved at du har brug for deres hjælp. For nogen er det en hjælp at give brevet på et tidspunkt, hvor I også har tid til at tale sammen om det og andre gange er man nødt til at aflevere brevet og så må man tage sig tid til det. Hvad mon der skal til for, at du får afleveret brevet til dine forældre - vil det være bedst at give det til en af dem, først?
En mulighed er også, at du selv snakker eller skriver til din læge. Din læge kan tale med dig om, hvordan du har det og kan hjælpe dig med, hvordan du kan få hjælp. Måske vil det være rart for dig at tale med dine forældre om at tage kontakt til lægen og det kan være, at du gerne vil have en af dine forældre med?
Man kan blive så optaget af, hvad andre mon tænker om en og det kan ende med, at man bliver ret nervøs for at komme til at gøre noget forkert eller aldrig at føle sig god nok. Det kan gøre, at man hurtigt kommer til at føle, at man gør noget forkert selvom man egentlig ikke gør det. Man kan jo ikke vide, hvad andre tænker og mange er også mere kritiske overfor sig selv end overfor andre. Hvad tænker du mon om det?
En mulighed kunne være, at du taler eller skriver på intra med, den lærer du er mest tryg ved. Din lærer vil også kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres i skolen. Det kan være, at det er rart for dig at have nogen i skolen, som ved hvordan du har det og som kan hjælpe dig i skolen. Hvilken lærer, synes du mon er bedst at tale med og hvornår vil du have mod på at tage kontakt til din lærer? Du kan måske sige eller skrive til din lærer, at du har noget vigtigt at tale med læreren om. Så kan I aftale, hvornår I kan tale sammen.
Det er et stærkt skridt på vejen, at du har skrevet herind og du har mod på at tale med andre om det. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.
Kærlige tanker fra
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.