Brev
Hjælp, ville bare væk!
Hej BørneBrevkassen.
Jeg er en pige på 16 år, som virkelig har brug for nogle gode råd.
Jeg har det virkelig svært med min familie, jeg føler mig ikke tilpas her.
Jeg kan ikke stole på mine forældre, og jeg har virkelig brug for rådgivning og støtte hjemmefra. Som jeg ikke for.
Jeg er lesbisk, men mine forældre ved det ikke, de ved heller ikke hvor surt et liv jeg har.
De tror på det smil der er på min læbe, ligesom alle andre.
Har 2 bedste venner og en kæreste, som kan se smerten jeg går rundt med.
Men min kæreste bor i califonien…. så ved ikke hvad jeg skal gøre… er ved at gå psykisk ned……
Jeg cutter også…men prøver at stoppe…..
PLEASE HELP ME! 🙁
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Tak for dit brev. Tænk at du har haft overskud til at skrive med alle de tanker, du har lige nu omkring din kærlighed og dit liv. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at have nogle at dele det med.
Jeg læser dit brev, som om der er to verdener omkring dig. Den du viser med dit smil og den, som er inde i dig. Det er super hårdt at leve sådan og ikke i orden at byde sig selv det. Jeg ved godt, at det kan være helt uoverskueligt at få fortalt, hvordan man har det på sådan en måde at man bliver forstået.
Når du skriver, du har brug for dine forældre, tænker jeg på, om dine forældre ved, at du virkelig har brug for dem og gerne vil have deres hjælp? Har du fortalt dem præcis, hvordan du har det? At det smil de ser, er et du har lært at bruge for at gemme dig lidt for det, som er svært? Jeg tænker, at det er super vigtigt, at du lige nu får den hjælp, der skal til for at få det bedre og få stoppet din cutting, for den stopper desværre ikke af sig selv.
Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det for at kunne hjælpe dig med at finde den hjælp, du skal have for at få det bedre. Det er ikke sikkert, dine forældre kan løse alle de problemer, du har lige nu, men de kan være en støtte på vejen til at du får det bedre.
Jeg synes du får sagt det samme to gane i to afsnit. Derfor har jeg streget ud og rettet resten af afsnittet til.
Jeg tænker, at når du over for dine forældre har fået sat ord på alle de her ting, som er svære, er du allerede et skridt på vejen til at få det bedre. Det er ikke altid at ens tanker taler pænt til en, og det kan ændres med lidt hjælp.
Tit er tanken om en sådan snak med ens forældre meget værre end virkeligheden. Jeg håber, at du kan finde mod til at få snakket med dine forældre, så du kan få den støtte, som du fortjener. Hvis du lige har brug for at vende det hele en ekstra gang, kan du også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.