Brev
Har jeg brug for hjælp?
Hej…
Jeg er en pige der går i 7 klassen. Jeg har i længere tid nu cuttet og haft selvmordstanker, ærligt er jeg pisse bange både for mig selv om for hvad fuck jeg har gang i. Det er gået op for mig jeg skal have gjort noget ved det men ved ikke lige hvordan.
Jeg er flyttet ret meget og gået på mange skoler, og været ude for nogle ting som jeg tænker meget på, når jeg fortæller folk om det siger de bare jeg skal glemme min fortid men det kan jeg ikk, der er så mange ting der går igen.
Når jeg er flyttet er der altid startet rygter op om mig på mine gamle skoler, om jeg har taget mit eget liv og haft sex med alle mulige, og det skræmmer mig sådan okay meget.
Jeg ved det måske ikke lige er den bedste forklaring men jeg ved ikk hvordan jeg ellers skal forklare det. Der lægger meget mere i historien og bag det ting jeg fx. Har været igennem, men jeg vil bare gerne have at vide hvordan jeg kommer væk fra at cutte og skade mig selv… Tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg kan godt forstå, du er bange. Og jeg kan godt forstå, du spørger om hjælp. Hvor er det godt, du skriver herind! Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig lidt videre.
Du spørger om, hvordan du kan komme væk fra at cutte og skade sig selv. På vores hjemmeside har vi faktisk skrevet nogle råd til, hvordan man kan stoppe med at selvskade. Du er nemlig ikke alene om at selvskade – og du er ikke alene om at prøve at stoppe. Du kan finde rådene lige her.
Måske kan du starte med at følge de første to råd – samtidig med, at du følger råd 3: “Fortæl det til nogen”.
Noget af det vigtigste er nemlig, at du får talt med nogen om, hvordan du har det. Når man har oplevet noget, der har været rigtig svært, har man brug for hjælp til at få det godt igen. Der skal være voksne, der passer på dig, og der skal være lærere, der sørger for, at du har det godt i skolen.
Har du nogensinde prøvet at snakke med dine forældre om de ting, der går dig på? Eller er dine forældre måske en en af grundene til, at du er ked af det?
Hvis du ikke synes, at du kan snakke med dine forældre om dét, der er svært, kan det være, du kan snakke med en lærer på din skole? Læreren kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem der kan hjælpe dig – og læreren kan måske selv være en af dem, der hjælper og støtter.
Når man har oplevet noget, der har været svært, kan man også have brug for at snakke med en psykolog om det. Måske har du også selv tænkt lidt på det? Hvis du snakker med en lærer om det, kan hun/han fortælle, om der er en psykolog på din skole. Når man har været igennem noget svært, eller hvis man f.eks. selvskader eller går med selvmordstanker, kan psykologen hjælpe én med at få det godt igen.
Hvis du ikke helt ved, hvem du skal snakke med – eller hvordan du skal starte sådan en samtale – kan du SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111. Du kan også skrive til os på Chatten.
Vi vil meget gerne tale mere med dig om, hvad du kan gøre. Du har nemlig ret til at have det godt – både derhjemme, i skolen og inde i dig selv.
Og du er ikke alene. Der er mennesker, der kan hjælpe dig – nogle gange skal man bare lige finde ud af, hvem de er, og hvordan man kan få tingene sagt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen