Brev
Cutting og selvmordstanker
Hej børnetelefonen.
Jeg er 17 år gammel, og jeg er lige nu udvekslingsstudent i USA. Det er selvfølgelig en dejlig oplevelse, men alligevel har jeg aldrig cuttet så meget som jeg gør nu. Jeg føler mig enormt deprimeret og tom indeni. Som om jeg er følesesløs.
Jeg har fortalt mine veninder det herover, fordi jeg har virkelig brug for at snakke med nogen om det. Men jeg har ikke fortalt mine veninder herhjemme, mine forældre, eller mine værtsforældre det.. Jeg er så bange for at de vil sende mig hjem pga det her.
Jeg vil super gerne have jeres råd. Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen MK
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære MK,
Tak for dit ærlige brev. Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu og måske ekstra svært så langt fra DK med dit cutteri. Det er flot, du har haft overskud til at skrive og bede om hjælp. Det overskud og mod tænker jeg, du skal holde fast i og bruge til at få den hjælp, der skal til, så du kan få det godt i den sidste del af dit ophold.
Jeg læser dit brev, som om at du gerne vil blive og gøre dit ophold færdigt. Det er super sejt, at du har taget den udfordring op og er rejst til USA.
Jeg tænker, det er vigtigt, du får det fortalt til en voksen, så der kan blive lagt en plan for, hvordan du bedst bliver støttet i at få stoppet dit cutteri. Som du sikkert godt ved, er det ikke noget, som går væk af sig selv. Du skal have hjælp til at få brudt det mønster, du har med at cutte, og det er helt normalt ikke at kunne klare det selv.
Det er nødvendigt at have nogen at tale med, for selvskade er et symptom på, noget er galt, så hvis det skal stoppes, skal man have fat i årsagen. Gad vide hvad den tomhed du omtaler skyldes? Måske ved du det godt allerede?
Kunne det tænkes, at du fik det fortalt til dine forældre over Skype, så I sammen fik lagt en plan for, hvordan din værtsfamilie kunne støtte dig i den sidste tid? Jeg kan godt forstå, at du har mange tanker omkring, hvad der kan ske med dig, men jeg tror, at ærlighed er det vigtigste. Det er flot, du har fået fortalt det til din veninde derovre. Jeg tænker, at hun kan være en god støtte for dig, når der er lagt en plan, og en voksen eller flere er med til at tage ansvar for dig. Det kan være for hårdt for din veninde at stå med den viden alene. Der skal noget professionelt hjælp til, og så kan hun være en støtte for dig.
En måde, du måske også kan få hjælp på, er gennem
http://www.lmsselvskade.dk/
. Herinde står der forskellige måder, som du kan få hjælp på, bl.a. rådgivning og en mentor. Noget af hjælpen afhænger nemlig af, hvor man bor. Du kan derfor trykke på det her link:
http://www.lmsselvskade.dk/saadan-faar-du-hjaelp/
for at læse mere om det.
Jeg håber, at du kan finde lidt mere mod, og få det fortalt til dine forældre, så du kan få den hjælp, du fortjener, det er ikke i orden, at du skal være alene med alt det.
Desværre kan du ikke ringe eller SMS'e til BørneTelefonen fra USA, men du kan altid chatte med os. Der er dygtige rådgivere der sidder klar til at lytte.
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.