Brev
Cutting
Hej…
Jeg er rigtig nervøs for at skrive dette brev. Jeg har fundet ud af, at min veninde cutter.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, har nemlig lovet ikke at sige noget.
Jeg er bare virkelig bekymret for, om hun gør noget dumt….
Hun siger, at jeg ikke skal bekymre mig, og at det ikke er så dybe snit, hun laver..
Jeg er den eneste, der ved det, og det er svært at gå med selv…
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er rigtig godt, at du skriver til os. Du er slet ikke den eneste, som står i det dilemma. Jeg forestiller mig, at du føler sig splittet mellem at holde, hvad du lover og lysten til at få hjælp til din veninde.
Men det er et stort ansvar for dig at gå med alene med din venindes hemmelighed. Derfor vil jeg råde dig til at tale med en voksen om det. Jeg ved godt, at du har lovet din veninde ikke at sige noget. Men nogen gange bliver man nødt til at fortælle en hemmelighed videre – hvis det kan hjælpe den, der har problemer.
Hvilken voksen vil du helst fortælle det til? Din lærer måske? Eller en anden voksen, som kender både dig og din veninde. Fortæl den voksne, hvad du ved. Men sig også, at du har lovet din veninde ikke at sige noget. Og at du derfor helst ikke vil have, at den voksne fortæller, at det er dig, der har sagt det.
Jeg synes godt, at du kan fortælle din veninde, at du har skrevet herind til os. Det er jo anonymt. Så kan du fortælle hende, at vi rådgiver rigtig mange piger, som cutter. Og at vi har fortalt dig, at det er meget vigtigt, at hun får noget hjælp hurtigt. For jo længere tid der går, jo sværere er det at stoppe med det. Derfor er det rigtig vigtigt, at hun får talt med en voksen om det. Hvis I går i klasse eller klub sammen, kunne det jo være at der var en voksen der, som din veninde har tillid til? Så kunne du tilbyde at være der sammen med hende, når hun skal fortælle det?
Hvis hun måske føler det lidt overvældende, kunne du også foreslå, at hun taler med BørneTelefonen. Så kunne hun enten ringe til os eller skrive til os på SMS. Det ved jeg, at mange føler trygt. Så kan man spørge mere ind til de råd, man får. I kan også tale sammen, mens sms'erne kommer.
Der findes også en hjemmeside fra LMS, hvor man kan læse mere om cutting og få råd til at stoppe: http://www.lmsos.dk/
Hvis din veninde en dag finder ud af, at du har fortalt det til en voksen, så sig til hende, at det ikke var for at sladre. Men fordi du ved, at en god veninde sørger for at hjælpe, når det er alvorligt. Også selvom det betyder, at man må afsløre en hemmelighed. Og vis hende også gerne svaret fra os. Så ved hun, at det er noget vi har sagt, du skulle gøre.
Jeg synes, at du er så sej, at du har skrevet herind! Din veninde er rigtig heldig at have dig, som bekymrer dig om hende. Du er en super god veninde.
Knus og kram fra
BørneTelefonen