Brev
Svært mentalt
Hej brevkassen
Jeg har det svært mentalt, men tanker spiseforstyrrelse osv.
jeg var typen der spiste neget engang, nu er jeg begyndt og springe måltider over og sådan nogle ting. Min mor siger hele tiden jeg skal spise noget mere.
Jeg gør nogle ting ved mig selv og ved min krop som har en dårlig indflydelse på min omverden
Jeg kan ikke overskue så meget som jeg kunne engang. Mine venner og veninder siger hele tiden jeg joker om de jeg faktisk kæmper om.
Der er MEGET mere men jeg starter lige med det og håber jeg kan få svar
Kh pige på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Hvor er det godt af dig, at du skriver herind, når du kæmper med noget. Og det lyder bestemt på mig, som om du har rigtig mange ting i hovedet lige nu.
Spiseforstyrrelse og selvskade
Du skriver, at du har det svært lige nu med tanker og spiseforstyrrelse.
Du skriver, at du gør nogle ting ved din krop. Du skriver ikke hvad, men jeg forstår det som, at du gør skade på dig selv. Har jeg mon forstået det rigtigt? Nogle gange, når man gør sig selv ondt, er det for at lindre en smerte, man har i tankerne. Det er også det, jeg føler, du måske oplever. Har jeg fat i noget rigtigt dér?
Når man ikke har det godt, så kan det også godt påvirke ens appetit. Nogle spiser mere, og andre spiser mindre. Begge ting er faktisk rimelig normalt, men det er vigtigt, at man får hjælp til at få et sundt spisemønster igen. Men jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at overskue, når man i forvejen har mange tanker i hovedet. Men jeg vil gerne fortælle dig, at man KAN få hjælp. Og du har jo faktisk også taget et kæmpe stort skridt ved at skrive til os her i brevkassen, og det er virkelig modigt.
Der findes faktisk et sted, som kan hjælpe én, når man har spiseforstyrrelser eller laver selvskade, fordi det mange har allermest brug for, er at nogle lytter. Har du mon det også sådan? Hvis du tænker, at det udsagn passer på dig, så tror jeg, det vil hjælpe dig at snakke med Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade . Der findes forskellige rådgivningstilbud, som du kan gøre brug af.
Lægen eller sundhedsplejersken
For rigtig mange unge mennesker, der har det svært, kan det være rart at tale med en professionel. Det kan fx være din læge eller sundhedsplejersken på din skole. De kan måske også hjælpe dig med at fortælle din mor, at det er svært for dig, når hun prøver at presser dig til at spise mere.
Lægen kan også hjælpe dig med at snakke om, hvorfor du har det svært mentalt. Lægen kan hjælpe dig med at få nogle redskaber til, hvordan du kan hjælpe dig selv med at få det bedre. Lægen har ikke tavshedspligt over for dine forældre, men måske du kunne have glæde af at have en professionel til at støtte dig til at fortælle din mor om, hvorfor du ikke kan spise mere, end du gør?
Venner og veninder
Du skriver, at dine venner har lagt mærke til, at du joker om dét, du kæmper med.  De tænker måske over din reaktion med at ‘lave sjov’, fordi de ved eller fornemmer, at du kæmper med ting , der ikke er særligt sjove. Jeg tænker det er rart at have nogle venner, der lægger mærke til en.
Du kommer til at joke med det, der er svært i dit liv – og jeg kan se, at du godt selv ved det. Jeg kommer sådan til at tænker over, om du mon har taget en snak med dine venner om det?
Hvis det er for svært at sige til gruppen, så kan du måske starte med én af dine venner? Måske er der én i gruppen, der er lidt lettere at tale med, som du måske kunne tage en snak sammen med bare jer 2? Så har du én, der kan hjælpe dig med at forklare om din situation og sige til de andre, at du ind imellem har brug for at joke lidt, for at få afstand til problemerne – men at du er i gang med at få fat i nogen, der kan hjælpe.
Mor
Jeg føler, ud fra dit brev, at det gør dig ked af det, når din mor prøver at presse dig til at spise mere. Jeg får den tanke, om du har fortalt hende, at du faktisk har det svært mentalt, og du har brug for, at hun støtter dig. Det kan fx være ved at hun hjælper dig med at finde en måde, så du kan få det bedre. Det er faktisk sådan, at ens forældre har ansvar for, at man bliver passet på.
Nogle gange kan forældre godt komme til at presse en, fordi de ikke helt ved, hvad de skal gøre, og bare gerne vil passe på deres barn. Tror du det er sådan med din mor? Det er sådan, at der også findes et sted, din mor kan få gode råd og viden om, hvordan du kan have det, når du har en spiseforstyrrelse eller gør ondt på dig selv. Hvis du synes, kan du give hende dette link; Pårørende | Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.
Ring til os
Det kan være at du føler, at du lige har brug for de sidste råd, inden du vælger at følge nogle af rådene. Du må meget gerne ringe til os på 116 111, hvis du har brug for en god snak. Måske kan du også få en rådgiver til at hjælpe dig med at øve, hvordan du på den bedste måde fortæller dine venner eller din mor om dine følelser. Rådgiverne vil rigtig gerne hjælpe dig, og du kan være anonym, lige som du er her over for mig.
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes, du er så modig og sej, at du søger hjælp. Det er det første store skridt hen mod at få det bedre. Godt gået!
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen