Social angst og skole

Hej

Jeg er en pige på 14 år, jeg har i mange år haft det svært ved at gå i skole. Det er pga at jeg er meget genert og især har rigtig svært ved at fremlægge, og bla være i gruppe arbejde. Jeg tør heller ikke række hånden op.

Hver aften har jeg grædt fordi jeg vidste hvad der ventede næste dag, jeg føler at det bliver værre og værre for hver dag. Derfor har jeg været rigtig ked af det, og haft selvmordstanker, og også forsøgt 1 enkelt gang.

Det virkede ikke og jeg fortalte mine forældre om mine tanker. Nu har jeg så fået at vide af min phykolog at jeg har “social angst” Det var også det jeg regnede med, da jeg bliver nervøs over de mindste ting som fx hvis jeg møder folk på gaden eller køber ind.

Lige nu er jeg heldigvis sygemeldt fra skolen, og jeg har fået det meget bedre! Problemet er bare at phykologen og mine forældre arbejder på at jeg skal mere og mere tilbage i skolen(det forstår jeg selvfølgelig godt da det er vigtigt at gå i skole, så man kan lære noget)

jeg er lige nu med til nogle få timer hver uge, men ikke med til fremlæggelser.

Jeg frygter bare at det hele bliver ligesom før når jeg engang kommer tilbage i skole. Er der nogen måde man kan slippe for at komme tilbage?

Jeg har spurgt mine forældre om det var en mulighed at få hjemmeundervisning af en privat lærer, men det var ikke en mulighed. Jeg frygter især også eksamen, da jeg bliver virkelig virkelig nervøs.

Det lyder overdrevet men jeg har lyst til at dø ved tanken om at alt skal blive som før og at jeg skal til eksamen. Men er der nogen måde man kan slippe for eksamen?

Jeg tror godt man kan udskyde sin eksamen men det vil jo ikke hjælpe. Har i nogle gode råd til mig. Jeg har det jo godt som det er nu, men jeg kan jo ikke blive ved med at holde “fri” Min phykolog siger hele tiden at “målet” er at jeg skal tilbage på fuld tid,

men det de ikke forstår er at hvis jeg kommer tilbage på fuldtid vil jeg jo bare få det dårligt igen?! Jeg har venner i skolen så det er ikke problemet,

problemet er min sociale angst og at jeg er så genert og derfor ikke kan klare skolepresset. Håber i kan hjælpe

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år.

Sikke en svær kamp, du står overfor med din sociale angst! Jeg kan godt forstå, at du har alle de bekymringer.

Først får jeg lyst til at sige, at du er så megasej! Det siger jeg, fordi du turde fortælle dine forældre, hvor svært du havde det. Og du har endda også modet til at dele det med en psykolog.

Social angst er en rigtig svær ting, når man er ung og går i skole. Du bliver hele tiden udfordret i skolen, og jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke har lyst til at være der.

Jeg tror, du ville bliver overrasket over, hvor mange unge der skriver til BørneTelefonen og fortæller, at de kæmper med angst. Mange af dem skriver, at de oplever, at angsten til tider fylder enormt meget i deres liv. Jeg fortæller dig det for, at du skal vide, at du ikke er alene.

Det er så flot, at du er begyndt så småt at komme tilbage i skole igen. Gad vide, hvordan du synes det går, når du er afsted?

Jeg forstår virkelig godt, at du frygter, at du vil ryge lige tilbage og få det rigtig dårligt igen, hvis du kommer tilbage på fuld tid i klassen.

Jeg tror også, det er derfor, at psykologen og dine forældre (og måske lærerne?) er blevet enige om, at du skal starte op stille og roligt.

Det lyder som om, at det er rimelig nyt at du har fået din diagnose. Har jeg mon forstået det rigtigt? Hvis det er sådan, så er du kun lige begyndt at gøre noget ved din sociale angst.

Heldigvis kan man arbejde med angst, så man kan føle man har bedre kontrol over den. Man kan altså få nemmere ved at styre den, og så opleve at det ikke fylder så meget.

Det er ikke nemt i starten, men der er metoder som gør, at man kan få det bedre med angsten. Nogen oplever endda at slippe helt af med den efter at have fået hjælp og støtte.

Jeg tænker, at jo mere du får snakket med psykologen, jo bedre forstår du din angst. Når du bedre forstår hvornår og hvorfor din angst kommer, så kan du bedre passe på dig selv. Også i de situationer du bliver meget nervøs – for eksempel til eksamen.

Mit bedste råd er helt sikkert at bruge din psykolog til at få talt alle dine bekymringer igennem med. Det er det, psykologen er der for. Jo mere åben og ærlig du er overfor psykologen, jo bedre kan I sammen finde måder, du kan få mere kontrol over angsten.

Jeg tror egentlig ikke, at det ville hjælpe dig ret meget i længden helt at holde dig væk fra skolen eller andre situationer, der kan udfordre din sociale angst. Jeg synes, du skal prøve at fokusere mere på, at du kommer tilbage i skole, på en måde, og i et tempo, som du synes er okay.

Faktisk har man brug for, at blive udfordret lidt, på de punkter man gerne vil udvikle sig på. Ikke for meget, så man bliver kastet helt omkuld, men lidt, så man kan mærke, at man kan udvikle sig og blive stærkere.

Mon ikke, du hellere vil få bedre styr på angsten, end resten af livet, at skulle undgå situationer, som starter din sociale angst?

Det lyder for mig, som om dine forældre gerne vil hjælpe og støtte dig. Jeg tror derfor også gerne, de vil høre, hvordan du har det, og hvad du bekymrer dig om.

Hvis du har mod på det, så vil jeg foreslå dig, at du læser dit brev og mit svar til dig, højt for dine forældre. Måske I bagefter, kunne få en god snak om det med skolen, og du kunne få lidt ro for bekymringerne?

Jeg kan se på dit brev, at du er rigtig god til, at beskrive hvordan du har det, og hvad der fylder i dine tanker. Du er god til at se og mærke, hvornår du føler dig udfordret, og hvornår du er tilpas. Jeg ser dig som en modig og følsom pige. Du er et ungt menneske i udvikling, og som jeg ser dig, har du store muligheder for at udvikle dig i de retninger, du ønsker.

Jeg håber alt det bedste for dig i fremtiden, og at du finde din egen måde, at få det godt i skolen på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.