Slevmords tanker

Hej, jeg er en 12 årig trans dreng.
Jeg har det meget svært lige pt
Min bedste ven har dræbt sig selv min far er lige død, og min kæreste har løst til at dø

Problemet er bare, jeg har allerede planlagt hvad tid, dag og måde jeg tag mit eget liv på
Jeg har skrevet farvel brevene
Men problemet er jeg ikke har løst til at aftenkaffe min mormor
Hun betyder alt for mig
Og jeg har det svært ved at bryde et løfte
Og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min familie

Hjælp

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige trans dreng

Hvor er det godt at du rækker ud efter hjælp. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig med mit svar.

Det er jo helt tydeligt at du er i en meget sorgfuld og håbløs situation. Det undrer mig ikke, at det du har mest lyst til er at tage dit eget liv. Lige nu er det eneste der holder dig tilbage din kærlighed til din mormor. Hvor er det stort af dig at du frem for alt tænker på et andet menneske. Det viser en stor omsorg og faktisk også en styrke og en vilje. Det er den vilje og styrke jeg gerne vil hjælpe dig med at finde frem!

Livet er af helvede til nogen gange, men det er det heldigvis ikke hele tiden. Det går op og ned som bølgerne på havet af og til kan du føle at du er ved at drukne og andre gange kan du surfe afsted med de rigtige vindforhold. Det er ikke altid noget du selv kan kontrollere nogen gange må man vente tålmodigt på at stormen stilner af. Heldigvis kan jeg love dig at det helt sikkert er bedre tider forude. Også selvom det virker håbløst og ulideligt at være i live lige nu.

Et godt trick til at få lyst til at fortsætte med at leve er at tænke på alt det gode du har oplevet indtil nu. Tænk også på alt det du godt kan lide. Alt det der gør dig glad, eller i hvert fald tidligere har gjort dig glad. Det kan være et smil fra din kæreste, selvom han/hun ikke smiler så meget pt. Det kan være en en sang, en film, et spil, en tur i tivoli eller hvad som helst. Jeg er sikker på du også har haft glæde og sorgløse tider i dit liv før, og jeg er sikker på at de vil komme igen. Jeg får lyst til at sige “hold ud”!!

Men når det er sagt skal du ikke kun holde ud. Du skal også gøre alt hvad du kan for at få det bedre. Du skal gøre hvad du kan for at komme ud af stormen og de store bølger. Det er jeg sikker på at du har mod og styrke til. For du har du allerede vist et enormt mod og styrke ved at række ud efter hjælp med dit brev her til BørneTelefonen.

jeg vil gerne hjælpe dig med at kunne svømme hen imod roligere vand. Faktisk vil jeg forsøge at kaste nogle redningskranse ud til dig.

Den ene redningskrans ligger der allerede. Det er din mormor og resten af din familie. De er alle sammen nogen der ikke ønsker at du skal dø. Der er ingen tvivl om at både dig og din mormor elsker hinanden meget højt.  Og mon ikke også der er andre i din familie der betyder noget for dig?

Du skriver at du ikke ved hvordan du skal sige til din familie at du gerne vil dø. Jeg tænker at du dermed har et ønske om at tale med dem. Du har ikke bare tænkt dig kun at efterlade de afskedsbreve du allerede har skrevet. Det vidner både om kærlighed til din familie og også en lyst at snakke med dem og fortælle om dine planer for at tage dit eget liv.

Der er ingen tvivl om at du har lyst til at tage dit eget liv lige nu. Men er du nu helt sikker på at det er det eneste du har lyst til??!

Hvad siger du til at fortælle din familie at du lige nu har lyst til at dø? Fortæl dem om din sorg og om hvor svært det er, at være dig, lige nu!

Du må have gjort dig en masse tanker, da du skrev afskeds brevene. Så mon ikke du har en masse at sige til dem? Hvis det er svært at snakke med dem, kan du jo starte med at vise dem brevene. Sid gerne sammen med dem imens de læser, så de kan starte samtalen når brevet er slut. Måske vil det gøre det nemmere for dig?

Du kan også vise dem dit brev til os og vores svar.

Du skriver også at du har en kæreste og hvor er det dejligt at I har hinanden. Ikke mindst fordi I begge har det svært lige nu. Jeg kan godt have dig mistænkt for at tage mere hensyn til din kæreste end til dig selv når I er sammen. Du er der for din kæreste, men du har også brug for at din kæreste er der for dig. Du har lyttet på, at din kæreste har det svært? Men har du også selv fortalt hvordan du har det? Er der mon noget om min mistanke?

Udover at søge hjælp hos din familie og din kæreste, har jeg også nogen bud på hvor du ellers kan få hjælp.

Jeg kan fortælle, at selvom du ikke selv er startet i skole, så er dine lærere startet på arbejde. Så hvis du har en lærer du kunne forestille dig at skrive til eller snakke med, så kan du nu få kontakt. Du kan jo skrive i aula.

Den lærer du tager kontakt til har pligt til at hjælpe dig. Din lærer kan henvise dig til skolens psykolog. Jeg tænker, at det kan være rigtig godt for dig at få talt med en psykolog. For alt det du har været igennem med både din fars og din bedste vens død er meget voldsomt. Derfor tror jeg det er en god ide at snakke med en der er uddannet til at snakke med børn i sorg og krise.

Det kan også være at det giver mening for dig at få talt med en socialrådgiver. Mange skoler har tilknyttet en skole-socialrådgiver, som er specialister i at hjælpe børn og deres familier. Den socialrådgiver kan din lærer også bede om at kontakte dig. Du kan også bede om at have det første møde sammen med din lærer.

Netop en socialrådgiver tænker jeg kan være en hjælp for dig nu hvor din far lige er død.

Her på BørneTelefonen har vi også nogle vi kalder bisiddere. Du kan  få din personlige bisidder som vil fungerer som en vejleder og hjælpe dig med at finde ud af hvilken form for hjælp du har brug for. De kan også hjælpe dig med at tage kontakt til dem der kan hjælpe dig i kommunen.

Hvis du får hjælp i kommunen, kan du have din bisidder med dig hele vejen igennem. Hvis du allerede får hjælp af kommunen er det ikke for sent at få en bisidder nu. Bisidderen er der kun for dig! Du kan se en video og læse mere om det her: tryk her! Du kan også bare ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede for at få en bisidder.

Derudover håber jeg at du har lyst til at ringe til BørneTelefonen og tale med os om alt det du tumler med. Det kan du gøre hele døgnet og vi er altid parate til at snakke med dig om lige gyldigt hvad.

Jeg tror at du har meget brug for at få fortalt til nogen hvordan du har det! Hos os er du anonym og en fordel kan være at du kan tale med os om alt det som det er svært for dig at tale med din familie om. Du kan også både sms’e og skrive i vores chat. Fordelen er at vi så kan hjælpe dig med det samme!

Jeg tænker også at det er vigtigt at du får talt med nogen om den sorg du har efter at din bedste ven har dræbt sig selv og din far lige er død. Heldigvis er der i hele landet gratis tilbud til børn og unge om at komme i en sorggruppe når de mister en forælder. Her vil der typisk være en gruppe børn der sammen med en særligt uddannet voksen taler om deres sorg og bearbejder den sammen find sorggruppe tæt på dig .

Nu håber jeg at du kan bruge mine gode råd. Mine redningskranse. Jeg er sikker på at dit liv også vil blive godt igen! Det første skridt på vejen til at få det bedre er at bede om hjælp og det har du jo netop gjort ved at skrive til os. Jeg fornemmer at du er en betænksom og omsorgsfuld person der tager sig kærligt af og bekymrer sig om andre. Nu skal du øve dig i at tage dig kærligt af dig selv!

Jeg ønsker dig et godt og langt liv, for det har du uden tvivl fortjent!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.