Brev
Jeg hader mit liv
Jeg har en mor og en far der er blevet skilt for lang tid siden. Jeg kan ikke klare at være hjemme hos min far, når jeg er der hjemme har jeg ikke lyst til at leve og jeg føler at det ikke kommer til at blive bedre, selvom min mor gør alt hvad hun kan. Nogle gange kan jeg også være i tvivl om hun overhovedet elsker mig. Jeg bliver også mobbet i skolen og har ikke rigtigt nogle venner. Jeg kunne godt bruge noget hjælp eller nogle gode råd, tak på forhånd.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at du har det svært lige nu. Hvor er det modigt, at du beder om hjælp og har skrevet herind. Det fortæller mig, at du har styrke til at handle, når du føler, at tingene derhjemme godt kunne være bedre. Du har ret til at have det godt og til at være tryg. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at se på, hvad du kan gøre for at ændre på situationen.
Du skriver, at du ikke kan klare at være hjemme hos din far. Og at du ikke har lyst til at leve, når du er derhjemme. Du skriver også i din overskrift, at du hader dit liv. Det er meget alvorligt. Jeg spekulerer også på, om der mon er en særlig grund til, at du har det sådan hos din far? Og er jeres forhold blevet anderledes efter skilsmissen? Det skriver du ikke så meget om.
Hvem udover mig ved, at du har de her tanker? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at så svære tanker skal man ikke gå alene med. Svære tanker har det med at vokse, hvis ikke du sørger for at lukke nogle af dem ud ind imellem. Lidt ligesom luft i en ballon.
Måske har nogen lagt mærke til, at du er trist? Eller måske har du sagt det til nogen?
Selvmordstanker skal man nemlig altid tage alvorligt. Ofte handler de ikke om, at man har et ønske om ikke at leve mere. Tankerne handler tit mere om, at der er nogle ting i livet, der kan være svære at håndtere. Er det mon også sådan, du har det?
Måske du har et ønske om at bo fast hos din mor – har jeg mon ret i det? Her har du retten på din side. Når man fylder 10 år har man nemlig en rettighed, der kaldes for initiativretten. Det er retten til at blive hørt i forhold til, hvor du vil bo og hvilke samværsordninger der er bedst dig. Du kan læse meget mere ved at klikke her.
Familieretshuset, som er dem der hjælper med at finde den bedste samværsordning for jer, har også et direkte telefonnummer, man som barn kan ringe til for at spørge om sine muligheder. Nummeret er 20 60 05 50.
Du skal også vide, at du har ret til at få en bisidder med fra BørneTelefonen, hvis du bruger din initiativret og skal ind til Familieretshuset for at fortælle om dine ønsker. Bisidderen er en voksen herinde fra, som kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Læs mere her.
Du skriver også, at du bliver mobbet i skolen. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det på ingen måde er din skyld, at du bliver mobbet. Det handler ikke om dig, men om at der er et usundt fællesskab i din klasse, som din lærer har ansvar for at forbedre.
Din lærer skal sørge for, at hele klassen har det godt. Så din skole og din lærer har et kæmpe ansvar for at sætte ind mod mobning. Hvis de ikke gør noget ved mobningen, så kan man klage over dette. Alle skoler skal nemlig have en såkaldt mobbepolitik.Det betyder at de skal have aftalt hvad den enkelte lærer skal gøre, hvis der opstår mobning i en klasse.
Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne finde modet til at snakke med nogen om de ting, du har fortalt mig. Måske du kan tale med din mor? Eller måske er der en anden voksen i dit liv, som du stoler rigtig meget på, fx en lærer eller en anden i din familie? Måske du kunne starte med at vise dette brev – og måske med mit svar? På den måde får du fortalt, hvilke tanker du render alene rundt med.
Jeg ved, at rigtig mange børn og unge, der går med de samme tanker som dig, ofte får det bedre. Det, der kan hjælpe allermest, er at sige sine tanker og følelser højt. På den måde kan man få noget hjælp til at se igennem de mørke skyer og få øje på de lysere tider.
Hvis du har brug for at vide mere, kan du altid ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar – hver dag året rundt. Vi vil så sammen med dig finde den bedste løsning for dig nu og her. Når du ringer til BørneTelefonen, er du anonym, og det er gratis at ringe til os.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen