Brev
Skole og angst
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, jeg går i 8. Klasse. Jeg har utrolig svært ved præstationer og andet i skolen som kræver fokus på mig, jeg føler mig også generelt virkelig stresset og kan ikke mere. Jeg har selvmordstanker og har allerede forsøgt at tage mit liv 1 gang. Jeg har en form for angst, højst sandsynligt socialangst og måske depression.
Jeg kan ikke overskue skolen længere både fremlæggelser, præstationer, gruppearbejde og også eksamener som jeg ikke kan lade vær at tænke på. Jeg har fortalt mine forældre om dette og for i øjeblikket hjælp af en psykolog. Målet er at jeg skal tilbage til den normale hverdag, eftersom jeg i øjeblikket deltager mindre i skolen. Jeg føler alt er håbløst for jeg ender jo med bare at skulle tilbage til det normale.
Ved ikke hvorfor jeg burde blive, for efter skolen er der gymnasie og arbejde og det kan jeg ikke overskue, hvad skal jeg gøre? Er der en måde at undgå b.la. Eksamener i 9. Klasse, eller generelt bare skolen?
Hvad skal jeg gøre…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver. Det lyder som om, du har det rigtig svært, og jeg bliver bekymret for dig, når jeg læser dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du synes at det hele er svært at overskue. Du skriver, at du højst sandsynlig har en form for social angst og måske også depression. Så er der ikke noget at sige til, at du ikke kan overskue, hvad du skal gøre.
Det kan føles umuligt at få øje på en vej ud af problemerne. Jeg har nogle gange hørt andre børn sige, at det føles som et kæmpe bjerg af problemer, der står foran én, og virker helt uoverstigelig at komme over. Eller som en stor rodet garnnøgle, der er umulig at vikle op. Kan du genkende det? Så kan det hjælpe, at tage det i små bidder ad gangen og først og fremmest fokusere på det, der er lige nu. Fx hvad der skal til lige nu for at du får det bedre, og måske prøve at gemme tankerne om, hvad du skal efter 9. klasse til lidt senere. Giver det mening?
Jeg har et par ideer til, hvad du kan gøre her og nu. Jeg har prøvet at tænke over noget, der kan gøre det lidt mere overskueligt for dig.
Kunne det være en idé, at tale med dine forældre eller psykologen om de tanker du gør dig omkring at vende tilbage til skolen? Du skriver, at målet er at du skal tilbage til den normale hverdag. Det lyder som om, at du ikke rigtigt selv er med på det? Er det rigtig forstået? Hvis ja, så kan du måske sige dét til dine forældre eller psykologen? Måske kan I så sammen finde frem til nogle mål, som du synes er gode og en plan, som du kan overskue? Hvis målet er, at du skal tilbage til din klasse, så kunne det måske blive mere overskueligt for dig, hvis I talte om, hvad der mere konkret skal til, for at du kan blive klar til det og hvordan det skal foregå?
Kan du tale med din lærer og studievejleder? Du spørger, om der er en måde at undgå eksamener i 9. klasse, eller generelt bare skolen. Alle børn i Danmark skal have undervisning. Men der er mange måder det kan foregå på og mange forskellige muligheder for støtte. Måske kan du og dine forældre sammen undersøge, hvilke muligheder der er, som kunne være noget for dig? En god måde at undersøge mulighederne på er tage fat i din skole – sammen med skolens fagpersoner (lærere, stuedievejleder og måske skolespykolog…) kan I se på, hvad du har af muligheder.
Måske kunne det hjælpe dig at skrive dine tanker og følelser ned? Du tumler med en masse tanker og bekymringer om din skole og om fremtiden. Det kan hurtigt blive overvældende og uoverskueligt og tankerne kan komme til at vokse og fylde alt for meget. For nogle kan det hjælpe at skrive sine tanker ned. Det kan nemlig gøre at tankerne er nemmere at håndtere og bearbejde. Det kan også være en måde at ordne sine tanker på inden man taler med andre om det. Hvordan lyder det?
Er der en på din egen alder, som du kan tale med? Det kan hjælpe at tale med andre, der er i samme situation. Tit finder man ud af, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Mange unge oplever præstationspres i skolen. Og det er helt normalt at være nervøs for eksamener. Det tror jeg, at du vil finde ud af, hvis du taler med andre om det. Kunne det være en idé?
Du kunne måske kontakte Headspace? Det er et rådgivningstilbud for unge, som har brug for nogen at snakke med om ting, der er svære. Det er gratis og uforpligtende, og du kan være anonym, hvis du gerne vil det. Her kan du tale med den samme rådgiver flere gange. I Headspace kan de sammen med dig finde frem til flere ideer og rådgive dig i den rigtige retning.
Til sidst vil jeg også gerne sige til dig, at hvis du får selvmordstanker – så er det vigtigt, at du med det samme snakker med nogle om det. Du kan altid ringe til Børnetelefonen på tlf. 116111, og anonymt få en snak med en rådgiver, som er rigtig god til at lytte og forstå. Rådgiveren vil kunne hjælpe dig med, hvad du kan gøre, lige der hvor tankerne kommer – så du ikke gør alvor af dem.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til os igen.
Jeg ved ikke om, det kan trøste dig eller give dig lidt håb: Men jeg ved, at rigtig mange unge ender med at få det godt igen selvom alting kan se helt sort ud. Det er muligt – også for dig!
Mange kærlige hilsener fra BørneTelefonen