Brev
Selvmordstruet veninde
Hej
Jeg har en rigtig god veninde, som jeg har kendt siden 0. Klasse.
Hun er desværre begyndt at sige, at hun vil begå selvmord. Det er rigtig hårdt at høre på, men jeg prøver selvfølgelig at hjælpe hende. Hun har allerede planlagt en dato, og hvordan hun har tænkt sig at gøre det. Ingen andre end mig ved noget om det. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige
Tak for dit fine brev, som vidner om stor omsorg for din veninde. Det er godt, at du har skrevet til os, for du skal ikke gå alene med bekymringen om din veninde. Det er vigtigt, at du ikke kun drager omsorg for din veninde, men også for dig selv.
Når din veninde har det sådan , som du fortæller, skal hun have professionel hjælp. Der kan være mange grunde til, at mennesker tænker på selvmord, men det er en voldsom løsning og der findes altid en anden mulighed. Du kan fortælle din veninde, at hun har mulighed for at gå til egen læge eller skolepsykologen. Hvis hun ikke synes om disse forslag kan du anbefale, at hun kontakter os på telefon, sms eller chatter på 116111 Hun kan også kontakte Headspace.dk. Her sidder også voksne, som hun kan snakke med om, hvordan hun har det.
Når din veninde har fortalt, at hun har planer om hvordan og hvornår, hun vil begå selvmord, så er det vigtigt, at du tager kontakt til en voksen, som kan hjælpe hende. Det er ret vigtigt, så hun ikke begår selvmord. Det kan være en af dine lærere, dine forældre, hendes forældre eller andre, som kan tage ansvar og sikre, at din veninde får hjælp, og ikke begår selvmord.
Det kan virke lidt hårdt, men man er nødt til at gøre noget, så hun ikke tager sit eget liv. Og det er stort ansvar, hun ligger på dine skuldre – derfor skal en eller flere voksne have at vide, at din veninde har brug for hjælp nu.
Det er dog ligeså vigtigt, at du får talt med en voksen om, hvordan dette påvirker dig. Hvis du ikke føler, du kan snakke med nogen omkring dig er du velkommen til at ringe eller skrive til Børnetelefonen på 116 111, hvor du anonymt kan tale med en voksen og bede om råd. Det er vigtigt, at du ikke bærer dette alene.
Vi vil altid gerne hjælpe
Kærlig hilsen
Børnetelefonen