Brev
Selvmordstanker
Hej
Jeg vil gerne gøre dette brev kort, da jeg simpelthen ikke har overskud til at skrive en hel roman.
Jeg er en pige på 15 år, som går og døjer med selvmordstanker.
Det lyder som hvad i voksne vil definere som et “råb på hjælp”, hvilket lyder utroligt dramatisk.
Mit liv er ikke dårligt – langt fra faktisk. Jeg har to elskende forældre, flirt, en lovende fremtid og penge – men jeg orker ikke dette liv længere. Jeg har på ingen måde ondt af mig selv, og vil ikke have hjælp fra psykologer osv.
Det eneste, som jeg virkelig har lyst til er at ryge mig skæv og tage resten af mit liv som det kommer. Jeg vil ikke have en uddannelse, penge eller hvad de fleste ville kalde en god fremtid. Jeg vil bare gerne give slip på alt.
Jeg har haft det sådan her i ca et års tid, og tænker hver aften på bare at gøre en ende på mit liv – så vil ingen blive såret, stødet eller lignende over at jeg vælger en sørgelig livsstil.
Døden lyder bare langt nemmere end at blive ved. Problemer er der nok af, og ingen af dem vil eksistere hvis jeg ikke gør.
Ikke giv mig en peptalk om, at livet er så meget mere og jeg har alt foran mig – det har jeg hørt for mange gange før. Giv mig et svar, som kan give mig mod til at blive ved selvom der virkelig ikke er meget, som taler for.
Har skrevet et par breve før, som i uheldigvis ikke har svaret på – forstår dog godt, at i har utroligt travlt. I behøver ikke svare på det her, hvis nogle andres problemer er vigtigere. Hjælp så mange i kan, som virkelig har brug for det. De fortjener det, hvilket jeg ikke gør.
Hvis i en dag får tid til at svare, vil jeg dog være utroligt taknemmelig.
Hav en god dag.
Tak fordi i hjælper mig og mange andre, som har brug for det. I har ingen ide om, hvor stor en hjælp i egentlig er.
Tusind tak
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Jeg kan godt forstå, hvis du er ked af, at du ikke har fået svar på dine tidligere breve til BørneTelefonen. Det er virkelig ikke godt, at vi ikke har fået svaret dig. Det er stærkt af dig, at du har skrevet flere gange.
Nu håber jeg, at jeg kan give dig et svar, der kan hjælpe dig lidt videre.
Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du godt kan se, at du har nogle gode ting i dit liv, dine forældre, en flirt osv. Det er alt sammen mennesker, der kan være med til at hjælpe dig.
Nogle gange kan man være fortvivlet uden umiddelbart at have nogle problemer. Nogle gange kan man have hovedet fuld af tanker og følelser og være frustreret og ked af det uden helt præcist at kunne sætte en finger på, hvad det lige er, der får én til at blive så ked af det. Det kan lede til tanker om, hvad der gør livet værd at leve, og om det mon er nemmere at være død. Den slags tanker er der mange børn og unge, som skriver til BørneTelefonen om.
Du har ret, når du skriver, at der er masser af problemer i verden. Du har også ret, når du skriver, at problemerne går væk, når du dør. Men alle mennesker kommer til at dø på et tidspunkt. Hvad kunne du mon tænke dig at prøve, før du en dag skal dø? Du skriver, at du godt kan lide at ryge hash. Er der mon andre ting, som gør dig glad eller give en god følelse i kroppen? Hvad med at udforske noget af det?
Du skriver, at hvis du dør, vil ingen blive såret eller stødt over den vej i livet, som du ellers havde valgt. Der tror jeg, at du tager fejl. Mon ikke, at der er nogen omkring dig – dine forældre fx, som vil blive dybt ulykkelige, hvis du begår selvmord? Og hvordan ville deres liv så blive? Tror du, at de ville få et bedre liv uden dig?
Jeg bliver også nysgerrig på det her med din fremtid. Du skriver, at du ikke vil have en uddannelse eller penge. Men hvad kunne du mon så tænke dig? Man kan godt have et liv uden uddannelse og mange penge. Det er dit liv og op til dig, hvad du vil gå efter.
Det kan være, at du føler dig under stort pres. Hvis man oplever, at der bliver stillet meget store krav til én, som man ikke føler man kan leve op til, så kan man få lyst til at gøre sig fri. Er det mon sådan det er for dig? Hvis man oplever for stort pres, så kan man have behov for at få en pause fra det hele.
En pause er midlertidig og skal give lyst til livet igen. En pause handler om at fjerne så meget belastning som muligt, så man stille og roligt kan få det bedre. Er det mon noget som giver mening for dig? Du har lov til at bede om hjælp til at få fjernet belastninger fra dit liv. Om det så er krav og forventninger fra dem omkring dig eller for mange lektier i skolen.
Nogen gange er det ens krav til sig selv – den indre stemme, som man har brug for hjælp til at styret i en anden retning, som man bedre kan leve op til.
Er der mon noget af det jeg skriver, som det kunne være en mulighed, at du bad om at få fri for? Måske kan du selv komme i tanker om andre ting, som det ville lette dig at få ro fra. Nogen gange har mennesker brug for en tid med meget ro, før de kan begynde at føle lyst til noget igen.
Jeg tænker, at det er svært at gå alene med tanker om døden. Jeg ved godt, du skriver, at du ikke vil snakke med en psykolog. Måske vil du hellere snakke med en anden voksen, du kender og har tillid til. Det kunne være din lærer på skolen. Det kunne også være en god ven eller veninde, som du prøvede at åbne dig for?
Jeg håber, at du finder en vej til at åbne dig for nogen tæt på dig om dine tanker. Du har taget det første skridt ved at skrive til os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen