Brev
Selvmordstanker
Hej børnetelefon
Jeg er en pige på 12 år. Jeg har været skilsmissebarn lige siden jeg har været 4. Og det er ikke ligefrem fordi det har været let. Min mor fik en ny kæreste. Jeg kan ikke lide ham, og jeg tror heller ikke han kan lide mig. Det er faktisk heller ikke fordi jeg tror min mor kan lide ham, men vi bor hos ham og har ikke råd til at flytte hvis det er.
Jeg kommer ikke ud til min far særlig tit. Kun hver anden weekend, men jeg kan alligevel ikke klare at være der længere. For jeg savner bare min mor så meget.
Jeg græder ret tit og jeg har kun en veninde jeg kan tale med om det. Det er rart at snakke med nogen om det, men det hjælper jo kun i et stykke tid. For når jeg kommer hjem ved jeg at min mors kæreste er der eller kommer når vi har spist aftensmad.
Grunden til at jeg ikke kan lide ham er at han snakker meget hårdt til mig. Og det er som om han ikke vil lade mig være et barn. Nytårsaften stod jeg og baskede vores 2 raketter op selv i mens jeg græd. Det var ham der havde sat mig til det. Jeg var virkelig ked af det for jeg ville da meget hellere være sammen med min familie end at stå og vakse op. Alene.
Jeg har snakket med sundhefsygepkerjersken på skolen, men jeg synes ikke at det hjælper. Hun siger bare at jeg skal snakke med dem der hjemme om det, men det tør jeg jo ikke.
Ud over alt det har jeg heller ikke særligt højt selvværd. Og jeg tør heller ikke græde over for nogen.
Jeg kan sidde inde på mit værelse og tudbrøle, lige ind til at jeg hører at nogen kommer. For så stopper jeg brat op. Jeg ved kikke hvorfor jeg ikke kan græde overfor nogen. Og det er nok også en af grundende til at folk ikke ved hvor dårligt jeg har det indeni.
Alle disse ting har ledt mig til tanken at det måske kan betale sig at blive ved med at kæmpe. Så måske skulle jeg bare ende mit liv. Så var det hele ikke så svært. Men jeg kan bare heller ikke få mig selv til det. For jeg ved at mine forældre vil blive knuste.
Derfor går jeg også med tanken om at cutte, jeg ved bare ikke lige hvorfan jeg skal gøre det uden at nogen opdager mig.
PS. Min mor og hendes kærestes skænderier er altid de værste for de handler tit om mig. Og de fleste gange er det dem der for mig til at tudbrøle.
Hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå den følelse af afmagt, der kan ramme en, når man er rigtig ked af det og, når man ikke kan se, hvad man skal stille op med det hele.
Jeg forestiller mig, at det godt kan føles håbløst, når man i forvejen har forsøgt at få hjælp, men uden held – ligesom da du prøvede på få at hjælp af sundhedssygeplejersken på skolen.
Jeg vil hjælpe dig, så godt som jeg kan.
Jeg ser, skænderierne derhjemme gør dig meget ked af det – det forstår jeg godt. Du skriver også, at du ikke tør at fortælle dem derhjemme om, hvordan du har det. Alligevel får jeg lyst til at fortælle dig, at du har ret til den hjælp, som du har brug for. Jeg tænker, at det kan være, at de ikke ved, at du har det svært, og at du går og kæmper lige nu.
Jeg ser også, at det gør dig meget ked af det, den måde din mors nye kæreste behandler dig på. Er det mon noget din mor ved? Grunden til at jeg spørger om det, er at du har ret til at blive behandlet med respekt og omsorg.
I og med at du skriver, at du ikke er tæt med din mors nye kæreste og at du sjældent er hos din far, tænker jeg på, om det mon kunne være din mor, som du henvendte dig til? Jeg forstår dog også godt, at det være svært at fortælle andre om, hvordan man har det.
Vil det mon blive mindre svært, hvis du viser hende det brev, som du har sendt til os? Du kan også skrive et nyt brev særligt til din mor. Måske kan du bruge vores guide: Skriv det til nogen
Man kunne gøre det ved at sige ”Mor, jeg har et brev, som jeg gerne vil vise dig. Brevet sætter ord på, hvordan jeg har det lige nu og nogle af de ting, der gør mig ked af det”.
I brevet du har sendt til BørneTelefonen, synes jeg, at du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Jeg synes også, at du gør dig en meget betænksom tanke ved at skrive, at dine forældre vil blive knust, hvis du begår selvmord. Det fortæller mig, at du tænker på andre.
Jeg kan også se, at du skriver, at ”en af grundene til folk ikke ved hvor dårligt du har det indeni, kan skyldes, at du ikke kan lide at græde foran nogen”. Kan man sige, at du derfor overvandt dig selv ved, at du henvendte dig til sundhedssygeplejersken om hjælp? Jeg tænker, at det var modigt og sejt af dig.
Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at vise din mor dit brev. Mon det også ville gøre det mindre svært, hvis din veninde kunne støtte dig i og hjælpe dig med at vise brevet til din mor? Kunne det være sådan, at I har en aftale om at ringes sammen, efter du har talt med din mor?
Får du brug for andre løsningsforslag til, hvordan du kan tale med din mor eller andre voksne om, hvordan du har det, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’se til BørneTelefonen på 116111. BørneTelefonen er der for at hjælpe dig.
De varmeste tanker fra
BørneTelefonen