Selvmords tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.

Kære Pige på 12 år,

Tak for dit brev. Det er så godt, at du skriver til brevkassen, for det lyder til at du har det svært. Du fortæller om pubertet og om din bror, som kan virke grænseoverskridende.

Du skriver, om hvordan du får spørgsmål som er ubehagelige og om at din bror fortæller ting til andre, som ellers er hemmelige. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du ikke bryder dig om.

Når man kommer i puberteten, så sker der virkelig mange ting med ens krop. Man forandrer sig meget og faktisk kan det nogle gange føles som om, at man ikke selv kan følge med. Måske har du også følt det sådan?

Det er ikke altid, at man har nogen man kan snakke med det om. Det kan være rigtig godt at finde en voksen eller ven, som man kan snakke med om det. For det kan nogle gange virke skræmmende. Måske har du en forældre, en ven eller voksen i dit liv, som du er tryg ved? Måske kunne det give mening, at snakke med dem om alle forandringerne?

Hvis ikke du lige har en tryg voksen, som du kunne tænke dig at snakke med, så er det en mulighed at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Sundhedsplejersken ved alt om, hvad der sker med kroppen i puberteten og der vil du kunne få snakket om, hvad du oplever der sker med din krop og hvorfor du f.eks. er anderledes end din tvillingebror.

Det er nemlig helt almindeligt at gå i puberteten, men det er meget forskelligt hvornår man gør det. Måske ved du det allerede, men hvis du har lyst til at læse lidt mere om kroppens udseende og pubertet, kan du læse mere her og her.

Måske det kan hjælpe dig til, ikke at føle dig så alene, med det der sker med din krop lige nu. Det sker for alle på et tidspunkt. Også selvom det kan være svært, når det sker.

Det kan derfor være rigtig godt, at få snakket om det, som er svært. Måske kan det også være med til at hjælpe på dine svære tanker. Så du forhåbentlig ikke skal gå med sådan nogle tanker alene længere.

Det er så modigt af dig, at lufte dine tanker i dette brev. Det er så vigtigt at få fortalt hvordan man har det. Det håber jeg også, at du vil gøre til nogle af de mennesker, jeg har foreslået.

Hvis det stadig virker svært, så kan du måske få nogle ideer til, hvordan du kan starte en samtale her:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.