selvmord’s tanker

har det ik så godt der hjemme alle tænker på minn storebror som er autist og på opholdsted og skolen er som et helved så var en dag sammen med en veninde og fortalte helde at jeg hele tiden går med selvmordstanker og at den eneste grund til at jeg ik er død er at jeg tænker på minn lillebror og minn bedsteveninde og hun svarede at det bare ik er nok til at holde et helt liv så vil lige spørge om er der nok eller burde jeg bare dø!??.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Ud fra dit brev kan jeg forstå på dig, at livet føles rigtig svært. Jeg kan forestille mig, at det at have en storebror, som er autist, fylder meget i din familie... At du også har det svært i skolen, gør det helt sikkert ikke lettere.

Du har selv nævnt 2 grunde til at leve; din lillebror og din veninde. Hvor er det godt, at du har en sød lillebror og en god veninde, og det lyder som om du også kan tale om svære ting med din veninde. Det er modigt af dig, at du har delt dine tanker med hende, og det er også et modigt skridt, at du har skrevet her til BørneBrevkassen.

At du går rundt med selvmordstanker skal tages alvorligt, og jeg tænker, at det
nok er vigtigt, at du får talt med en voksen om, hvordan du har det. Mon du kunne tage en snak med din mor eller far og fortælle dem, at du går rundt og er så ked af det? Du kunne evt. vise dem dette brev, det kan nogle gange gøre det lidt lettere at starte snakken, hvis det er svært at få taget hul på samtalen... Hvis du ikke føler, du kan tale med dine forældre, kunne det være, at du har en lærer, en venindes mor eller måske en en moster, som du tænker ville lytte til dig? Der er også den mulighed, at du kunne gå ind til skolens sundhedsplejerske, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting, og som måske vil kunne hjælpe med at finde den bedste hjælp til dig.

Jeg håber virkelig for dig, at du får kastet dig ud i at fortælle om, hvordan du har det til nogen som er tæt på dig. Du har taget første skridt ved at skrive hertil – super sejt. Gør endnu mere godt for dig selv og tag kontakt til nogen, du kan tale med. Ofte oplever vi mennesker, at vi kan frygte at stå helt alene og ikke blive forstået – men når vi vover pelsen og beder om hjælp, viser det sig heldigvis ofte, at man får det man beder om.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det. Du kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.

Håber det bedste for dig.

Gode tanker fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.