Brev
Selvmord og selvskade, vil dø
Hej BB.
Jeg overvejer virkelig meget at begå selvmord.
Jeg er begyndt at skære i mig selv, her på det seneste. Og jeg har brug for hjælp…NU…
Når jeg har skæret har det været lidt dybt, jeg bløder pænt meget nær jeg gør det.
Flere gange har jeg været tæt på at begå selvmord ved hjælp af piller….
Hvad skal jeg gøre?
Kh. Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er meget enig med dig i,
at du har brug for hjælp, og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til
BørneTelefonen.
Når man har selvmordstanker, er det ofte et udtryk
for, at man ønsker en forandring i sit liv, og at man forsøger at udtænke en
måde, som kan stoppe den smerte, man oplever. Du fortæller ikke, hvad det er,
der gør, at du ikke har lyst til at leve længere, men uanset hvad du kæmper
med, er der hjælp at hente.
Det er meget vigtigt, at du fortæller en voksen,
hvordan du har det. Det kan være din mor eller far, en lærer, din venindes mor,
skolesundhedsplejersken eller en helt anden, som du har tillid til. Fortæl ham
eller hende, at du har selvmordstanker og gør skade på dig selv, og at du
ønsker deres hjælp til at få det bedre. Hvis det er svært at sige, kan du også
vise dem dit brev. De voksne skal sørge for, at du får hjælp.
Måske er der en særlig grund til, at du ikke allerede
har fortalt det til en voksen, du kender. Hvis det er tilfældet, synes jeg, at
du skal ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111, så vi kan hjælpe dig
med at finde ud af, hvad du skal gøre.
Der er flere muligheder for at få professionel hjælp
og støtte, når man har det som dig. Der er også flere steder, hvor du kan
henvende dig anonymt. Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS)
er én mulighed. Du kan se deres tilbud her:http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/
Jeg vil også anbefale dig at besøge Børneportalens
hjemmeside, hvor du kan finde gode råd: http://boerneportalen.dk/psykisk-saarbar.aspx
Jeg håber inderligt, at du hurtigst muligt vil række
ud og bede en voksen om hjælp, så du kan få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen