Brev
Selvmord? dårlig person? Dårlige venner?
Hej allesammen kan snart ikke mere. Jeg føler mig som en dårlig person og føler jeg har dårlige venner.
Min venner driller mig “for sjov” men det er meget seriøst. De gider mig næsten ikke kun en af min venner gider mig, de andre ville helst være sammen med andre og de beskylder mig for alt. De bliver også tit sure på mig over intet også kommer de med undskyldningen “Det var en prank”
Jeg har overvejet selvmord i lang tid nu. Det er ikke sjovt.
Jeg føler også mig som en dårlig person fordi når jeg er sammen med mine venner så for jeg mig selv til at sige ting og gøre ting jeg ikke ville for at de kunne lide mig og sådan vil jeg ikke have det. Derfor for jeg drillet andre uden jeg mener det. Derfor overvejer jeg enten selvmord eller nye venner.
Kan i hjælpe jeg har de virkelig dårligt.
Kh mig.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Hvor er det dejligt at høre fra dig. Du går i øjeblikket rundt med en masse tanker, som du har svært ved at dele. Nu har du delt dem med mig og det er rigtig flot. Tak fordi du gjorde det.
Det er aldrig let at være den der føler sig udenfor i flokken. Men det vigtigste er, at man tør at være sig selv og ikke gå op i hvad andre tænker. Når du skriver, at du har lyst til nye venner, så er det et stort skridt. Du kan se at dine nuværende “venner” gør dig til en person du ikke kan lide at være. Det er virkelig flot, at du er nået dertil og du skal være stolt af dig selv. Du er på ingen måde en dårlig person.
Har du nogensinde fortalt en eller flere af dine venner, noget af det du fortæller mig? Måske der er en af vennerne fra gruppen, der sidder med følelser der ligner dine? Det sker faktisk oftere end man tror. Hvis ikke du føler, du kan tale med dine venner om det, kan det godt være du har ret – så er de måske ikke de bedste venner for dig? Jeg ved det ikke, men jeg synes din overvejelse omkring det er god.
At du nævner selvmord giver anledning til betænkning. Alle oplever at have perioder i deres liv, hvor de ikke har det godt. I sådanne perioder er det rigtig rart at tale med nogen om hvordan man har det. Du har kontaktet os. Det viser at du har viljen og lysten til at få det godt igen.
Jeg tænker om du har en voksen tæt på, som du kan tale med? Det kunne være dine forældre, et familiemedlem, en lærer eller en anden du taler godt med. Hvis du har svært ved at fortælle om dine tanker, kunne en mulighed være at skrive et brev. Måske denne guide kunne være en hjælp til at komme i gang: Skriv et brev.
Jeg håber at du kunne bruge dette brev til noget. Du er altid velkommen til at kontakte os igen.
Alle mennesker er forskellige – Men de sejeste er de som formår at være sig selv. Kun du er dig og du er sej!
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen