Brev
Selvmord
Har fundet ud af at alt er spildt.
Alt.Jeg er skider på alt.
Jeg cutter.
Kunne sagtens finde på at ryge.Eller at ryge hash.
Kunne gøre alt mod mig selv.
Jeg kunne ligeså godt godt tage mit liv.
Eller leve sindsyg.
Og være væk hele tiden.
Så kan jeg have det sjovt sådan.Og bruge livet til det.Det er er alligevel ødelagt.Alt.
Og ved ikke om jeg bare skal begå selvmord
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 Det lyder som om du har det rigtigt svært lige nu, og ja bare er træt af det hele. Hvor er det godt du har skrevet her ind og fortalt om, hvordan du har det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig! Du skriver, at alt er spildt og alt er ødelagt. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der er sket siden du tænker sådan?  Når du skriver, at du vil skide på alt, gætter jeg på, at du er rigtig vred, mon det er rigtigt? Hvad kan være sket som har gjort dig så vred? Hvor længe har du haft det sådan? Jeg tænker på om der er sket noget særlig, måske i skolen, der hjemme eller måske et helt andet sted? Hvem har gjort dig vred og hvorfor? I dit brev skriver du at leve sindssygt, være væk hele tiden for at have det sjovt. Jeg tænker på, hvad det mon mere præcis betyder? Hvad er det du gerne vil væk fra og, hvor er det sjove henne? Det sjove du gerne vil bruge livet til, hvordan ser det ud for dig? Jeg bliver nysgerrig på, hvilke billeder du havde i dit hoved da du skrev det? hvad er det sjove og hvordan kan du få noget mere af det ind i dit liv som det er lige nu? Sker det sjove af og til og i så fald, hvor og med hvem sker det? Du skriver, at du cutter, kan finde på at ryge, ryge hash og har tanker om selvmord. Det er alle sammen ting man tænker man kan finde på, når man har det rigtigt dårligt som du har lige nu. Problemet er bare, at det kan gøre tingene meget værre. Eller sagt på en anden måde så gør man disse ting fordi man føler det hjælper en eller at alt andet er lige meget, men det løser ikke de problemer man har selv om det måske kan føles sådan mens man gør det. Når man har det rigtigt svært som du har lige nu kan det være svært at se andre løsninger, men det er der! Nogle gange skal man have noget hjælp til at se dem og det er derfor rigtigt godt du har skrevet her ind. Jeg ville ønske jeg vidste noget mere om, hvad der sker i dit liv for så kunne jeg hjælpe dig til at se nogle løsninger. Jeg tænker derfor på om du har mod på at tale med nogle om, hvorfor du har det som du har det? En mulighed er at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 der sidder nogle rigtig dygtige rådgiver som meget gerne vil hjælpe og lytte til, hvad der sker i dit liv.  Jeg tænker du har skrevet her ind fordi du gerne vil have noget hjælp. Jeg vil derfor anbefale du går ind på vores hjemmeside via dette link:  http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Selvskade.aspx. Her kan du læse om andre unge, som cutter og, hvad rådgiverne foreslår de kan gøre for at få hjælp. Du kan også læse nogle breve om, hvorfor andre gør det og hvad der gør at de har det svært.
Mon du kender LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade)? På deres hjemmeside www.selvskade.dk, vil du kunne læse hvordan de kan hjælpe. De har bl.a. forskellige former for rådgivning og støtte, og de ved, at der ofte er mange ting, som gør, at man kommer til at cutte. Håber du vil kigge forbi deres hjemmeside?
I dit brev fortæller du ikke så meget om, hvem der er i dit liv, hvem betyder rigtigt meget for dig? Grunden til jeg spørger er, at du skriver, at alt er ødelagt, men jeg tænker, at der må være nogle mennesker i dit liv som rigtigt gerne vil dig og meget gerne vil hjælpe dig, nogle som ønsker, at du har det godt. Jeg skriver dette til dig fordi du har brug for hjælp, hjælp til at se andre muligheder end dem du skriver om. Hvem mon det kan være? Hvem tænker du betyder rigtigt meget for dig og ønsker du har det godt? Dine forældre? Søskende? En lærer? Onkel? Jeg tænker på om der er nogle af dem som du er er tryg ved og som du stoler på og har mod på at tale med om alt det du lige nu oplever? Jeg håber mit brev kan hjælpe dig og at du måske har fået en idé om, hvad der betyder noget for dig som kan trække tankerne om at cutte, ryge eller selvmord i en anden retning . Jeg håber vi hører fra dig på BørneTelefonen, vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen