Brev
Selvmord
Kære BB
Jeg er begyndt at få selvmordstanker hver dag, det føles bare som om jeg har mistet lysten til at leve. Jeg cutter ikke, men jeg har været ret tæt på. Tæt på er ment som at jeg faktisk sad med en passer inde i huden, men jeg fik dårlig samvittighed.
På en måde føler jeg mig svag når jeg har det sådan, og jeg vil virkelig gerne være en af de stærke. Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg har det sådan her, jeg har venner, godt nok føler jeg mig som det svageste led, men der er ingen form for mobning i vores klasse.
Jeg har det også fint med min familie, udover min far er lidt irriterende, men der er intet at sætte en finger på. Jeg ville gerne sig det til nogen og få hjælp af den vej, og det er nok også det i vil råde mig til, men det ved jeg at jeg ikke ville kunne få mig selv til.
Findes der en måde man kan få hjælp på, uden at ens familie eller venner skal vide det? Vi har ikke nogen skolepsykolog eller rådgiver, eller noget i den stil. Jeg er også ret sikker på at der ikke er nogen i vores kommune. At sige det til min familie, lærer, eller venner er bare ikke en mulighed for mig.
Jeg har lidt prøvet at finde en hobby jeg kan holde fast på og brænde for, men der er ikke rigtig noget. Det endte med at jeg nedskrev 21 måder at begå selvmord på, “inspireret” af en bog jeg læste. Hvis det havde været så let at man bare skulle trykke på en knap, og så var man helt smertefrit faldet om, så havde jeg nok ikke været i live nu.
Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde lysten til at leve, uden at jeg behøves at sige det til nogen. Ellers er det også okay.
Ps. Jeg respektere virkelig den hjælp i giver til mange unge herinde.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg kan godt høre ud fra dit brev at du har det skidt og det er godt, at du kan mærke, at du har brug for hjælp.
Det er ikke usædvanligt at man som ung får perioder hvor man er meget trist eller decideret deprimeret og har mange sorte tanker, hvor der ligesom hos dig ikke nødvendigvis er noget dårligt i ens liv som udløser disse tanker. Det at man ikke kan finde ud af hvad der har udløst det kan dog nogen gange gøre det endnu sværere, fordi man får svært ved at finde ud af hvordan man skal få det godt igen, er det mon sådan du også har det?
Du er dog inde på det helt rigtige, nemlig at man skal opsøge nogen, som man kan dele sine tanker med og du har allerede taget første skridt ved at kontakte os, det er rigtig flot og har krævet mod.
Du skriver udtrykkeligt at du ikke vil kunne tale med nogen du kender om hvordan du har det og det vil jeg selvfølgelig respektere.
En mulighed for dig kunne derfor være at kontakte ”headspace” som er en organisation som tilbyder rådgivning til unge som fx er triste og evt. selvskader el. på vej til selvskade/cutting. De tilbyder både personlig rådgivning 7 steder i landet samt rådgivning over telefon eller chat, du kan læse mere på hjemmesiden: http://www.headspace.dk
Jeg kan også anbefale dig at kontakte din læge, som kan være god at tale med. Lægen kender til at unge, kan have det som du beskriver, og har måske nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre. Dog er det sådan at når man er under 15 år så skal lægen også informere dine forældre. Du kan derfor ikke opsøge din læge uden at dine forældre får det at vide. På trods af at du skriver at det ikke er en mulighed for dig at tale med dem, vil jeg derfor bede dig at overveje dette endnu en gang. Prøv at tænk over hvorfor du egentlig ikke vil involvere dem? Er du mon bange for at de bliver sure el. kede af det? Er det selve det at skulle fortælle dem det, som du syntes er meget svært? Måske du kan vise dem brevet til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en lidt svær snak, hvad tænker du om den mulighed? Hvis du får fortalt det til din mor eller far, kan du jo bede dem om at gå med ned til lægen det tror jeg ville være rigtig rart for dig?
Jeg håber at du kan bruge et af mine forslag og at du får noget hjælp til at få det godt igen.
Mange hilsner Børnetelefonen