Selvmods tanker

Hej jeg hved ikke hvad jeg skal stille op for jeg er begyndt af få selvmords tanker og jeg har også lige mistet min bedste ven til kraft

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå din bekymring over at du begynder at få tanker om ikke at være her mere. Men når man mister et menneske, der betød rigtig meget for en, så kan man blive væltet helt omkuld af sorgen. Jeg har skrevet med flere børn og unge på BørneTelefonen, der har haft tanker om selvmord ligesom dig.

Alle sørger på forskellige måder, og det er klart din sorg fylder meget, når det var din bedste ven. Man kan føle en kæmpe tomhed indeni og nogle oplever også at de ikke husker så godt, sover dårligt, eller har en masse tanker flyvende indeni, og et kæmpe savn til den man har mistet. Ligesom det er helt almindeligt, at man oftest føler sig helt alene.

Men uanset hvordan man sørger, er det godt en gang i mellem at tale med andre om det. Så ved andre også, hvordan man har det. Jeg tænker på, om andre mon kan mærke, at du virkeligt er ked af det, og går med de tanker?

Mange mennesker tænker ikke på døden, før den kommer tæt på. Det er derfor mange ikke rigtig ved hvad de skal sige eller gøre – kender du mon til det? Mange børn i sorg fortæller nemlig, at folk omkring dem bliver helt tavse eller lader som om alt er helt okay, også selvom alt føles helt forkert. Og det kan være rigtig svært at dele med andre, når man ikke helt selv ved, hvad man skal stille op. Ligesom du skriver i brevet. Der kan være så mange tanker, at man slet ikke kan finde rundt i dem.

Du har brug for nogle personer, du kan kæmpe sammen med – og som du kan støtte dig til, når du bliver træt. For det er hårdt arbejde at sidde med det hele selv. Derfor har jeg samlet nogle muligheder, som du måske kan prøve:

  1. Kan du bruge din mor eller far? Du kan prøve at fortælle dem lidt om dine tanker – og at du ikke helt ved hvad du skal stille op. Måske kan du få en god snak om det at miste og måske endda få et lille smil frem på læben af de gode minder du har med din bedste ven.
    Men måske kan du ikke få ‘hul igennem ‘ til dem, selvom du prøver? Eller også føler du ikke helt, at du kan finde de rigtige ord. En idé kunne være at skrive dine tanker ned i et brev, som du så viser dem.
    Du kan også tage fat i en anden voksen som du føler dig tryg ved, måske en fra skolen.
  2. Du kan kontakte Headspace. Her kan du tale med den samme rådgiver flere gange. Mange unge har følt sig hjulpet af rådgiverne i Headspace. De kan sammen med dig finde frem til flere ideer og rådgive dig i den rigtige retning.

Det er altid godt at snakke om sine tanker og følelser, det kan nemlig gøre at tankerne er nemmere at håndtere og bearbejde. Så derfor håber jeg, at du vil bruge din styrke og dit mod til at åbne op og få hjælp. Ligesom du gjorde da du skrev dit brev til BørneTelefonen.

Hvis du ikke føler, at du har en voksen, du kan gå til, eller at det er svært at snakke om det, så synes jeg du skal prøve at ringe herind til BørneTelefonen på tlf. 116111, det er helt anonymt og gratis eller du kan skrive til os på chatten. Så kan vi sammen få flere ideer til, hvad du kan gøre. Det er lidt nemmere for os at hjælpe dig, når vi ved lidt mere om din situation og dit liv.

Jeg håber inderligt, at du hurtigst muligt vil række ud og bede en voksen om hjælp, så du kan få det bedre.

De kærligste hilsner BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.