Brev
Piller!
Hej
først vil jeg lige sige mange tak til jer, som gider at hjælpe alle de børn og unge der skriver her ind. Nu til mit. Jeg har over 3 mdr. cirka haft selvmords tanker. Og igår blev det virkelig slemt og over hele dagen i går slugte jeg en masse hovedpinepiller, fordi jeg har hørt at man inden for 2-3 døgn kan dø af det, fordi at ens lever holder op med at virke, eller man får nyresvigt.
Jeg slugte dem som sagt igår, og jeg har haft en af bivirkningerne på overdosis nemlig kvalme. Vil derfor lige spørge jer om i ved om mit liv er slut om 2 dage?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg er ked af at høre, at du har haft det så skidt, at du ikke har kunnet se anden udvej end at spise hovedpinepiller.
Lad mig starte med at sige, at jeg ikke kan vurdere, hvor mange piller der skal til for, at man dør af det. Det vil være forskelligt fra person til person, men der er ingen tvivl om, at en overdosis af hovedpinepiller kan være meget farlig.
Jeg vil anbefale dig at ringe til Giftlinjen på 82121212. På Giftlinjen sidder der altid nogle klar, som ved, hvad der skal gøres, når man har taget flere piller end anbefalet.
Det, som jeg med sikkerhed kan sige er, at det kan gå rigtig galt at forsøge selvmord ved hjælp af smertestillende piller. Du har ret i, at en overdosis kan medføre så store leverskader, at man dør af det efter nogle dage – men det er en langsom og meget smertefuld død, man i givet fald går i møde.
Hvis man tager en overdosis, kan der også ske det, at man ikke dør af det. Man kan risikere, at ens krop får nogle alvorlige skader, som man i værste fald skal leve med resten af livet.
Jeg ved godt, at du ikke efterspørger anden rådgivning, end det helt faktuelle, men jeg vil alligevel foreslå dig, at kontakte BørneTelefonen og tale med en rådgiver om, hvad du kan gøre, for at få noget hjælp til at få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen