Brev
Overdosis og depression
Jeg har en depression, og jeg har haft det i ca 5 år nu. Her fortiden er det gået virkelig virkelig slemt, men det er ikke det jeg vil i dybden med.
Jeg tog overdosis flere gange, men intet er sket. Sidst jeg tog en var for et par dage siden. Førhen tog jeg var 5 piller, næste dag, 10 piller, næste dag, 12 piller, og i søndags 5. Har også taget lidt for nogle uger siden.
Jeg vil gerne vide hvorfor der ikke sker noget med mig, og burde jeg gå til lægen? Jeg har kun haft meget lidt kvalme og hovedpine. Intet andet. Det var et selvmordsforsøg.
Er der en chance for jeg er forgiftet, eller at min lever har taget skade? Pillerne er ikke fra danmark, men de burde være stærke nok. Man måtte normalt kun tage 1 stykke om dagen. Og en enkelt gang tog jeg kun 5 stykker af D vitamin piller, men det er ikke nok. Burde jeg søge læge?
Er der risiko for der kommer til at ske noget med mig senere hen, pga jeg tog de piller? Min veninde blev bekymret og sagde jeg skulle tage til læge.
Spurgte min mor, men hun gider ikke tage mig til læge fordi jeg ikke fortæller grunden. og det er udlukkende at jeg fortæller grunden. Nej, jeg går ikke til psykolog da jeg sagde jeg ikke gad, og det accepterede min mor.
Forstår bare ikke hvorfor der ikke er sket noget med mig, efter jeg tog de piller.
Ved godt du ikke er læge, men hvad tror du? og hvad synes du jeg burde gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at du har forsøgt at begå selvmord. Du har kæmpet hårdt og længe med en depression, og jeg tænker, de mange piller måske er et udtryk for, at det er blevet for svært for dig at gå med alene. Derfor er det bare så godt, at du skriver til os for at få hjælp!
Mange tror, at dét at tage en masse piller får én til at falde i en dyb, fredfyldt og dødbringende søvn. Det er dog ikke tilfældet, og mange får så alvorlige smerter og skader, at de må akut på hospitalet. Når jeg starter med at fortælle dig dette, så er det fordi, jeg tænker, det er vigtigt, at ændre ved denne opfattelse. Jeg vil derfor gerne fraråde dig at tage flere piller.
Jeg er helt enig med din veninde i, at det er en rigtig god ide at få snakket med lægen, så du kan få den hjælp, du har brug for! Jeg kan ikke vurdere om, du har taget alvorligt skade af de mange piller, men det er en læge der skal vurderer dette. Derudover tænker jeg også, det er meget vigtigt, at du får hjælp til at takle de svære tanker og følelser. Jeg ved, fra andre unge, der har forsøgt selvmord, at de har fået det godt igen efter at have fået hjælp. Kan det mon være en trøst at tænke på, at du derfor også kan få det godt?
Jeg synes, det er SÅ sejt, at du fortalte din mor, at du ville til lægen. Jeg kan forestille mig, at det har krævet en vis portion mod? Du skriver samtidig, at du ikke har lyst til at fortælle hende hvorfor. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det måske alligevel vil være en lettelse for dig at dele nogle af dine tanker med hende? Det kan også være, at der er en anden voksen, du hellere vil starte med at gå til? Det kunne være en lærer, en nabo eller en bedsteforælder. Måske har du selv en voksen i tankerne, som kunne være god at snakke med? Det vigtigste er, at du får det sagt. Ellers er det også muligt, at du selv kontakter en læge. Du kan ringe og snakke med lægen eller bestille en tid på telefon eller via lægens hjemmeside. Navn, adresse og telefonnummer til lægen, står på dit gule sundhedskort.
Du har taget et modigt skridt ved at skrive til os. Det er ikke alle, der kan finde modet og styrken til at søge hjælp. Jeg tror derfor også, at du med hjælp fra en voksen kan få det godt. Hvis du har brug for nogle ideer til, hvordan du kan få det sagt eller bare har brug for nogen, der lytter, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive direkte til os på 116111. Vi vil rigtig gerne tale med dig om lige det, du har brug!
Mange knus
BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.