Mulig depression?

Hej.

Jeg skriver hertil, da jeg har brug for et råd eller lign. fra en person, som ikke kender mig.

Det hele er egentlig en lang histore, så jeg prøver at gøre det kort.

Tror det hele startede i 6. Jeg flyttede skole og kom faktisk hen på en skole, hvor jeg meget hurtigt faldt til. Jeg følte selv, at jeg lærte ret meget, men jeg var ikke specielt glad. Jeg var begyndt på cutting i sommerferien op til 6. klasse og jeg hadede, hvordan jeg havde det, men tænkte, at det nok skulle gå over. Men så, af særlige årsager (som jeg ikke nævner mht. anonymitet) blev jeg rykket over på en anden skole.

Startede på den nye skole i 8. klasse. Begyndte også at se skolepsykologen i 8. klasse da jeg siden 6. klasse ikke havde været specielt glad. Jeg snakkede med hende 2 gange, og så kunne skolen ikke tilbyde flere gange. Hun lavede en “test” på mig, hvor hun gav mig et skema med en masse spørgsmål, som jeg skulle svare på. Jeg svarede på dem og min læge fik svarene, men så skete der heller ikke mere. Ikke andet end, at jeg fik det værre uge for uge.

Jeg cuttede stadig da jeg startede i 9. dog var det ikke så slemt som det kunne være. Har ar fra det, men ikke nogen som er helt vildt tydelige. Omkring januar begyndte jeg at gå til en rigtig psykolog, og efter noget tid hos hende, hvor jeg havde fortalt om en person, som jeg troede var “ham” – Men som jeg også havde haft så mange skænderier med, at hver gang der var noget, så skulle han nævne det i stedet for bare at lade det passere, som jeg gjorde. Hvis det ikke var noget jeg synes var værd at skændes om, så sagde jeg ikke noget, men han skulle ALTID starte noget. Når vi havde haft et skænderi, så fik jeg ikke specielt meget søvn da vi tit snakkede til 03 om natten, og jeg fik samtidig skylden for skænderiet. Men uden at det bliver for langt, så lad mig bare sige, at han var rigtig god til at give mig dårlig samvittighed, også selvom der ikke var noget at have dårlig samvittighed over. En ting som jeg ikke har fortalt til nogen, ud over min aller bedste veninde, som nok har glemt det er, at jeg sendte billeder af mig selv til ham. For når han ikke var led, så var han virkelig dejlig, sød, sjov og en super hyggelig person at snakke med. (Nok også derfor jeg blev ved med at snakke med ham) Men ja, jeg sendte nogle bh billeder og jeg syntes, det var så forfærdelig klamt det vi lavede nogle gange. Jeg havde mødt ham online, men snakket med ham i super lang tid, så meget af det foregik over bla. messenger. Han var skyld i, at jeg begyndte at cutte mere end jeg plejede, han var skyld i, at jeg overvejede at ende det hele så jeg ikke skule skændes med ham igen, han var skyld i, at jeg gik ned i karakter, for jeg fik ikke lov til hverken at sove eller lave mine lektier, for der var altid noget han var utilfreds med.

Jeg kunne godt mærke, at min psykolog ikke mente, at han var god for mit helbred. Hun sagde også til mig for lidt tid siden, at jeg muligvis kunne have en depression. Hun sagde også, at hun ville anbefale, at jeg fortalte min læge det for at få nogle piller. Garanteret anti-depressive. Ideen om, at jeg skulle på de her piller skræmte mig ret så meget, så jeg “fik det bedre” Og i lang tid havde jeg det også bedre end jeg plejede at have det.

Efter nogle måneder stak en af mine daværende bedste venner mig i ryggen da han viste x vores samtaler om x. Og x, ham jeg havde noget med, og min bedste ven rottede sig sammen mod mig og svinede mig helt vildt til. Til sidst fik jeg nok. Jeg blokerede dem begge to på alle sociale medier, slettede vores samtaler så jeg ikke kunne blive mindet om den dårlige tid og så prøvede jeg at glemme det kapitel i mit liv. Efterfølgende skrev y, min ex-bedste ven, til mig. Han skrev, at han var super ked af, at han var sådan en dårlig ven og forrådte mig. Selvom jeg virkelig savnede ham og inderligt gerne ville tilgive ham og skrive “Det gør ikke noget, men du sårede mig” så kunne jeg bare ikke lægge det bag mig. Jeg fortalte ham, at jeg var glad for hans undskyldning, men det ændrede ikke på det som der er sket.

I lang tid efter “bruddet” med X gik jeg meget og tænkte på, om han egentlig havde taget billeder af mig, da jeg bare havde undertøj på, eller om han ville fortælle alle sine venner om mig og, hvad jeg har/ ikke har gjort, eller vise billeder af mig etc. Det går mig stadig på 8 måneder efter. Men jeg er lidt mere afklaret med tanken om, at han måske havde taget screen, af de billeder jeg havde sendt. Tanken strejfer mig stadig og det ødelægger mig egentlig ret meget.

I de sidste 2 måneder kan jeg godt se en forskel efter jeg ikke snakker med ham mere. Mine karakterer er steget igen, og mit snit til eksamen ramte 10,1. Jeg har ikke gjort selvskade i næsten 5 måneder, dog kan jeg ikke sove. Det har jeg også sagt til min psykolog, og jeg har sagt det til mine forældre, men jeg synes ikke der bliver gjort noget ved det. I 2-3 måneder har jeg gået og sagt, at jeg ikke rigtig kunne sove, men de siger bare, at jeg bør prøve dit og dat… Som jeg allerede har gjort. De spørger også, hvad det er jeg ligger og tænker på. Jeg siger jeg ikke ved det. Men det jeg ligger og tænker på er lige præcis alt der her med X og Y. Jeg tænker på min fremtid som jeg egentlig ikke føler bliver til det som jeg gerne vil have den bliver til, jeg tænker på mine veninder som jeg nogle gange føler holder mig udenfor, jeg tænker på, at jeg udsætter mine forældre for et ret stort pres og jeg tænker på hvordan jeg sårer dem med min psykiske tilstand. Jeg er også begyndt at gøre en masse dumme ting. Jeg har røget et par smøger, jeg ledte efter sovepiller i min mors medicinskab bare for at kunne sove om natten, men i stedet fandt jeg nogle piller mod angst som jeg i stedet tog. Jeg er begyndt på snus for nogle måneder siden. Dog ved min far godt jeg tager det. Han sagde, at han hellere ville have, at jeg tog snus end jeg gjorde selvskade. Jeg har endda fået en af mine venners adhd piller, bare for tænke på noget andet.

Men jeg synes, at mit humør er gået ned ad bakke de sidste par måneder. Jeg har overvejet selvmord mange gange, ikke fordi jeg decideret vil dø, jeg er bare træt af det hele. Jeg er specielt træt af, at jeg ikke kan sove om natten.

Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre, har kæmpet så hårdt de sidste par år, men nu må det snart være nok, jeg gider ikke længere være ked af det, eller bruge kræfter på at være glad, så andre ikke ser, hvordan jeg faktisk har det.

Nu er det her brev allerede for langt, og noget af det var kun en minimal del af alt hvad der er sket siden 9. Ved ikke om jeg søger et råd, eller bare ideen om, at nogen forstår, hvordan jeg har det. Så ja… Det var vel det. Tak fordi du gav dig tid til at læse med.

Hilsen en pige på 15.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit meget ærlige brev. Du fortæller rigtig godt, hvordan det er at være dig, og hvad du har på hjerte. Hvor er det godt du har skrevet herind.

Hold da op, hvor har du været på overarbejde siden 6. klasse. Jeg ville sådan ønske, at nogen havde hjulpet dig noget før.

Det er dejligt at læse, at du ikke vil finde dig i at have det sådan. Det er nemlig et stort skridt på vejen til at få det bedre. At du nu er klar til at få det bedre og har mærket, at det er bedst for dig at have fokus på dig selv. Du er super sej – Godt gået.

Jeg ved, at det er rigtig hårdt, at gå rundt med så mange tanker om livet, og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig videre.

Du beskriver, hvordan du holdt op med at snakke med “HAM” da det ikke var godt for dig, og hvordan du blokerede de venner som stak dig på de sociale medier. Jeg syntes det var mega sejt gjort og hvor var det stærkt og må have krævet meget mod at gøre.

Det viser du har en stor styrke og ikke vil finde dig i at blive dårligt behandlet. Det fortæller mig også, at du er god til at passe på dig selv. Det er en virkelig god egenskab at have for den hjælper dig. Den sørger for at du beder om hjælp, når du har det svært. Når man har det svært er det rigtig godt at snakke med nogen om det, så man får andre perspektiver på og støtte til at skabe forandringer. Du er godt på vej.

Du skriver, at du tidligere har cuttet, men ikke har gjort det i 5 måneder. Stærkt! Jeg tror, når man skærer i sig selv, kan det hænge sammen med en masse smerte, som man holder inden i – og man ikke ved, hvad man ellers kan gøre ved det. Har det mon også været sådan for dig?

Du har ikke cuttet i 5 måneder. Det viser, at du kan mærke, at det ikke er godt at cutte i længden og, at du gerne vil have det bedre. At du ved, at der er bedre veje at gå på, som hjælper dig i længden.

Jeg tænker, at jeg alligevel lige vil gøre dig opmærksom på, at der er en mulighed for at kontakte rådgivningen for selvskade og spiseforstyrrelser. Her kan du også få mulighed for at tale med andre unge i støttegrupper, som er rundt om i landet. Du kan læse mere om deres rådgivning på http://www.lmsos.dk , hvis du har mod på det? Jeg ved at mange andre unge på din alder går rundt med tanker ligesom dig. Andre unge som har smerter inden i, som har kæmpet hårdt og gerne vil have et bedre liv. Det har hjulpet dem bl.a, at være i en gruppe med andre, hvor man kan tale om de ting, som man kæmper med. Dine forældre også få hjælp hos lmsos.dk til, hvordan de kan hjælpe dig. Kunne det være en mulighed?

Du har allered haft mod på at fortælle dine forældre og psykologen om, at du har en masse tanker. Tanker som gør at du ikke kan sove. Men det har ikke helt hjulpet dig endnu. Mon det ville være en idé at åbne mere op for psykologen og spørge til konkrete metoder til at tøjle tankerne, når de begynder at køre rundt. Jeg tænker at psykologen kan støtte dig mere i den proces, så du kan slippe tankerne i overskuelig proces. Det kan nemlig tage tid at hjælpe hjernen med at tankerne ikke kører i ring i samme spor. Tankerne er ligesom blevet en vane, som bare dukker op – så det kan også tage tid at få dem dæmpet og “puttet” i en boks, hvor du mere og mere bestemmer, hvornår du vil tænke de tanker igen og hvor meget tid du vil give de tanker. Kunne det være en idé for dig at spørge psykologen om det, selvom du måske har spurgt før?

Du er rigtig god til at formulere dig. Og hvor er det godt du taler med nogen om det. Det er et godt skridt på vejen. Kunne det mon være, at dine forældre rigtig gerne vil hjælpe dig, men at de ikke helt ved hvad de skal gøre? Måske kan i kontakte lægen og fortælle, at du ikke er interesseret i antidepressiv medicin. Men gerne vil have andre former for hjælp, som fx at du får mulighed for at fortsætte hos en psykolog. Hvad mon du syntes om det?

Hvis det er lidt svært at tale med dine forældre igen, forstår jeg det godt. Du kunne måske vise dem dit brev til brevkassen og mit svar, så de se måske kan se, at du er igang med at få det bedre, men du har brug for støtte og kæmper med tankerne og de billeder, som du er i tvivl om, x har gemt eller delt. Jeg ved at mange andre unge på din alder går rundt med tanker ligesom dig. Andre unge som har smerter inden i, som har kæmpet hårdt og gerne vil have et bedre liv. Andre unge som også er bange for at få delt billeder.

At få delt private billeder er jo vildt grænseoverskridende. Det kan jeg sagtens forstå du går og tænker over. Faktisk er deling af private billeder ulovligt, hvis du ikke har givet lov til det. Ved at dele sådanne billeder krænker man andres ret til privatliv og ret til at bestemme over ens egen krop. Det er faktisk muligt at anmelde trusler om at dele billeder og at dele billeder uden tilladelse. Det kan altså udløse en straf. Mon du vidste det?

Måske er det særligt svært at dele med sine forældre, men måske vores breve kan gøre det nemmere eller måske har du brug for at ringe eller skrive ind til os på 116 111 for at snakke om det. Det kan også være en måde, man kan øve sig på at sige det højt til nogen man kender. Vi er i hvert fald også klar til at snakke med dig,

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.