Brev
mit liv er kaos
hej jeg er en pige på 13
mit liv er et stor kaos lige nu eller sådan har det været siden starten af 6 klasse jeg er blevet mobbet i skolen feks når jeg kom i skole kunne de finde på at sige “åhh nej kommer du i skole igen” og det er ikke særligt rart at få af vide hver eneste dag.
jeg har tit selvmords tanker men det er for det meste fordi jeg føler jeg bliver stilt at for høje krav til jeg skal være den bedste i skolen den bedste til min sport.
jeg må aldrig lave fejl jeg må ikke snakke grimt til nogen men mine klassekamerater må godt og det samme gælder mine forældre de kalder mig møj unge og andre grimme ting men hvis jeg bare så meget som siger lort får jeg stuerest i flere uger
det er hårdt og tager virkelig meget på mit mentalle helbred og hvis jeg siger til mine forældre feks at jeg bliver mobbet i skolen vender de det altid tilbage til mig og du gør også det ene og det andet forkert og det er hårdt
hjælp mig plss
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Det er styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Derfor er det også rigtig sejt og modigt af dig, at du har besluttet dig for at skrive til brevkassen.
Jeg kan fornemme, at du føler dig alene med problemerne lige nu. Er det rigtigt forstået? Det kan ihverfald føles ekstra tungt, hvis man går alene rundt med en masse tanker og oplevelser, og derfor er det altid godt at dele dem med nogle.
Jeg vil derfor også gøre, hvad jeg kan, for at hjælpe dig godt på vej.
Du beskriver meget klart og præcist, hvad der sker i dit liv for tiden. Det lyder bestemt ikke rart, sådan som du oplever dét, at gå i skole.
Jeg kan godt forstå, at det gør dig frustreret og ked af det. Derfor er det også stærkt af dig, at du faktisk allerede har fortalt dine forældre, hvordan du går og har det.
Jeg kan godt forstå, at det gør tingene endnu, at du ikke føler, at dine forældre tager sig seriøst. Det er ikke nogen nem situation at stå i. Særlig ikke, når du i forvejen føler dig presset over skolen og de tanker, du har omkring selvmord.
Derfor er det rigtig vigtigt at få fortalt nogen om, hvordan du har det. Det fornemmer jeg, at du allerede godt ved.
Din lærer skal hjælpe dig
Jeg kan godt forstå, hvis ikke du føler, at du har mod på at gå til dine forældre igen. Derfor vil jeg råde dig til, at gå til en anden voksen du stoler på. Måske du har en lærer, du er glad for?
Faktisk er det din skoles ansvar og din lærers opgave, at alle elever har det godt, og trives i klassen.
Faktisk skal alle skoler have en antimobbestrategi. Det betyder, at din skole skal lave handleplaner, når nogen oplever mobning. Det gælder både, når mobning sker ansigt til ansigt, og når det er digital mobning.
Derfor håber jeg også, at du har mod på, at gå til en voksen på din skole. Når jeg læser dit brev lyder det nemlig til, at mobningen har stået på længe. Og det er ikke i orden.
Måske tænker du, at det er lidt svært at få sagt højt? Sådan kan man godt have det.
Måske du kan starte med at vise den voksne dit brev og mit svar? Det kan være en god start på en samtale, og så behøver du faktisk slet ikke sige så meget. På den måde kan i også sammen finde ud af, hvad I skal gøre.
Hvis du allerede har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få anden voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen.
Hvis du oplever, at der stadig ikke sker noget, efter at du har klaget til skolelederen, så kan du klage til Den nationale klageinstans mod mobning.
Du kan finde hjælp til at klage her: BørneTelefonen – klage
Hvem udover mig ved, at du har de her tanker?
Jeg spørger, fordi jeg tænker, at så svære tanker skal man ikke gå alene med. ​​​​​​​Måske har nogen lagt mærke til, at du er trist? Eller måske har du allerede sagt det til nogen?
Det er også okay, hvis du endnu endnu ikke har delt det med nogen, men jeg håber, at du på et tidspunkt vil sig det til en voksen, du stoler på. Det gør mig nemlig bekymret når jeg læser, at du har det sådan.
Du skriver, at tankerne kommer, fordi du sætter alt for høje krav til dig selv. Er det rigtigt forstået? For det første fortæller det mig, at du kender dig selv, dine følelser og dine grænser rigtig godt. Det er en enorm styrke.
Der er rigtig mange børn og unge der oplever, at stille alt for høje krav til sig selv. Så høje, at det faktisk er helt umuligt at få indfriet dem. Er det også sådan, du har det?
Det skriver jeg, fordi det er vigtigt for mig, at du ved, at du slet ikke er alene med de tanker og følelser. Derfor er der også en masse hjælp at hente.
Børnetelefonen en masse guides, tips og tricks til hvordan du mindsker den stress og det præsentationspres du oplever: Det kan findes her.  Jeg håber, at det kan hjælpe dig på vej.
Jeg ved, at der ofte er en vej ud af problemerne. Også selvom at, det måske ikke føles sådan lige nu.
Vi møder mange børn og unge som oplever nogle af de samme ting som dig, og jeg ved, at mange af dem, ender med at få det godt igen. Nogle gange kræver det bare lidt hårdt arbejde og mod. Og det har du netop vist, at du har masser af.
Husk, at du altid er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 1116111, hvis du har brug for det. Her sidder der en masse søde rådgivere, der rigtig gerne vil lytte, rådgive og hjælpe. Rådgiverne er vant til at tale med børn om sådanne emner, så du kan trygt ringe ind til dem. Det er helt anonymt.
Jeg håber, at du kan bruge min brev, og jeg håber, at du finder frem til, hvad der er bedst at gøre for dig, så du ikke skal gå med det alene længere. Du har vist en stor styrke alene ved at skrive til os. Det er sejt!
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.