Jeg vil drabe mig selv men er bange. Bipolar?

Hej, jeg har været i et hul i en uge snart og det bliver ikke bedre.

Jeg føler at jeg er lort til alt. At være en god ven? Næ jeg føler at mine venner er trætte af mig og det er jeg også.

Et godt barn? Nej, min far råber af mig konstant og sukker hver gang jeg bare kigger op fra min mad, han kalder mig for en lorte møgunge og siger mange grime ting.

Jeg tror jeg er bipolar for det er sket mange gange, hvor jeg er så glad og den næste dag er jeg så ked af det at jeg vil dø.

Jeg skare i mig selv og har gjort i over et år mine ar efter går meget hurtigt over, som for mig til at tro at jeg ikke gør nok ved mig selv og får det værre. Jeg vil så gerne dø fordi så bliver alle fri for mig og glade, men jeg er så fucking bange for døden altså hvad sker der efter? hvor kommer man hen? Hvis jeg viste det ville jeg gøre det. Og det mener jeg. Jeg har været tæt på at gøre det før flere år siden, men blev altid bange for hvad der ville ske.

Jeg har snakket med min mor om hvad der sker og at jeg er bange men har aldrig sagt at det var pga jeg ville dø. Fuck jeg hader mig selv altså det er sindsygt hvor meget man kan hade sig selv bare jeg var en anden virkelig.

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige det er som om jeg sidder fast i en cirkel og ikke kan finde ud, som om jeg er noget til en deadend. Jeg magter ikke mere. Jeg tror ikke jeg vil have hjælp på en måde men så alligevel jeg vil så gerne ud her fra om det er med død eller ej så vil jeg væk.

-Pige på 13.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er godt, at du reagerer når dine selvmordstanker fylder så meget. Det lyder bestemt som om, at du har det rigtig svært for tiden og derfor vil jeg også rigtig gerne hjælpe dig med at få noget hjælp.

Jeg bliver meget bekymret, når du fortæller mig hvor meget du hader dig selv og at du tænker det er bedst, at andre bliver fri fra dig. Det lyder bare rigtig hårdt, at du har det sådan.

Jeg får en fornemmelse af at der er mere til dig end du viser i dit brev. Jeg får indtrykket af en person, der rummer mange tanker, følelser og drømme, men som også overvældes af alt det andet nogle gange.

Du spørger om du er bipolar, fordi du nogle dage er glad og andre dage ikke. Det kan jeg ikke svare på – det kan kun en læge, psykolog eller psykiater. Men jeg kan godt forstå, at du søger svar, når du oplever at der kan være både højt at flyve, men også dybt at falde.

Jeg får sådan lyst til at spørge dig ind til dine glade dage. Det lyder nemlig også som om, at du har dage med smil og hvor du er glad. Måske noget dukker op i dit hoved, når jeg spørger dig nu? Somme tider glemmer vi alle de ting, der giver smil, men de ting er vigtige. For de fortæller os noget om, hvem vi er.

Men de ting, der gør os kede af det eller giver os en lyst til at forsvinde, er også vigtige at få øje på. Du beskriver, at du hader dig selv og jeg får en fornemmelse af, at den følelse er så overvældende for dig.

Jeg bliver nysgerrig på, hvad det had mon handler om. Nogle gange kan det være nemt at give os selv skylden – selvom det måske mere handler om, at selvhadet overskygger for de ting, der faktisk ikke er ens egen skyld. Selvhadet kan også være en måde at give sig selv ansvaret for ting, som faktisk er andres ansvar.

Når jeg læser dit brev, får jeg med det samme øje på din fortælling og din far. Når jeg læser om de ting han gør, bliver jeg bekymret for dig.

Det er helt åbenlyst, at du er en stærk pige, der finder dig i meget modstand. Her tænker jeg på, at din far kalder dig en møgunge og råber meget ad dig. Det lyder forkert og faktisk er det ikke okay, at din far gør de ting.

Det er nemlig din fars ansvar at du har det godt – og det er meget svært at have det godt, når ens forældre råber og skælder ud.

Nu ved jeg ikke om det er noget du nogensinde har fortalt andre. Og jeg ved heller ikke om du ved, at dét din far gør er forkert. Men jeg ved at det skal stoppe. Ved at det fortsætter og du skal finde dig i det, kan du ende med at føle, at det er okay. At du på en måde fortjener det. Det er vigtigt for mig at understrege, at det gør du ikke!

Jeg forestiller mig, at du må føle dig meget alene med dine tanker om selvmord. Men måske også meget alene med dine tanker om dig selv. Går man alene med tankerne kan de tit blive meget store. Alle har brug for hjælp til at kæmpe imod så tunge tanker. Fortæller man dem til andre og får hjælp kan tankerne blive meget mindre og man kan måske endda opleve, at man slet ikke har så store udsving i følelserne.

Derfor er det også vigtigt at din mor ved hvordan du har det. Tror du, at du vil turde fortælle hende om dine selvmordstanker? Du har allerede talt med hende om nogle af tingene, men det er vigtigt at hun ved, at du også har selvmordstanker.

Du kan måske vise hende mit svar og så kan I tale ud fra det? Hvad tænker du om det?

Du kan også skrive et brev til hende, hvis det føles nemmere. Vi har lavet en guide som du måske kan bruge.

Hvis det ikke lykkes dig at få modet til at fortælle det til nogen der er tæt på dig, så vil jeg kraftigt opfordre dig til at ringe ind til BørneTelefonen. Selvom jeg ikke er i tvivl om, at du er stærk, så tænker jeg også, at du i dit brev viser, at det måske også kan virke helt uoverskueligt at komme ud af cirklen.

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft det svært og som har haft brug for hjælp. Jeg sender dig her en video med Terese, der fik en bisidder fra Børns Vilkår . Så kan du høre lidt om, hvordan Terese oplevede det at have en bisidder fra Børns Vilkår og måske se, hvorfor jeg også tror, at det ville kunne hjælpe dig.

Du kan også prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her er du også anonym. Her kan du fortælle om dit liv. Den voksne, du taler med, har et godt overblik over mulighederne for at hjælpe dig – og vil fortælle dig om dem

Jeg tror på, at der er en vej ud af det her. Men cirklen skal brydes, så du kan få det bedre.

Du har taget så mange vigtige skridt allerede. Første skridt var at indse, at dine tanker fylder for meget. Andet skridt var at dele dine tanker med din mor. Nu er vi her og jeg har sendt dig mit svar. Jeg håber, at du lige nu sidder med en fornemmelse af at være blevet hørt og fået hjælp – men også en viden om, hvad næste skridt er. Nemlig at få den hjælp som du har ret til.

Husk at du altid har os. Vi er åben hele døgnet og vil altid gerne tale med dig. Du kan ringe til 116 111 – vi tager telefonen hele døgnet.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.