Jeg vil begå selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Mange tak for dit brev, og for at du har mod til at dele dine tanker. Jeg kan godt høre, at du i dit liv har haft meget at slås med og at du flere gange er blevet svigtet af folk, der betød noget for dig. Den slags gør ondt, for vi har allesammen brug for at have nogen i vores liv, som vi kan regne med.
Som jeg forstår dit brev, har du længe kæmpet, for at få det bedre, men nu er du blevet i tvivl, om det overhovedet kan lykkes for dig... Det, tror jeg godt, det kan, også selvom det måske ikke føles sådan lige nu...
Igennem mit arbejde har jeg mødt en del mennesker, der i perioder af deres liv har overvejet selvmord. Det har været personer, der ligesom dig i gennem længere tid har haft megen modgang, som de til sidst var blevet helt udmattede af.
Alligevel har de (ligesom jeg fornemmer hos dig) haft et lille håb om, at tingene kunne blive bedre - og et ønske om, at der skete forandringer. Og det har hjulpet dem igennem de svære tider... Derudover, har de fået noget hjælp.
Du har flere gange bedt om hjælp. (mindst to - da du blev indlagt og da du skrev til BørneBrevkassen) Det fortæller mig, at du faktisk er en ret sej person! En person, der trods svære tider ikke bare giver op. Og som nok også ved, at hun fortjener bedre og har brug for, at nogen støtter hende. Du skal vide, at vi på Børns Vilkår meget gerne vil hjælpe dig.
Så jeg tænker på, om det mon kunne være noget for dig at få en bisidder..? En bisidder er en voksen person, der kan hjælpe dig med at få kontakt til myndighederne (din kommune), der skal sørge for, du får hjælp og støtte, når du har det rigtig skidt! (læs mere om bisidder-ordningen her >>)
Jeg fornemmer nemlig, at dine forældre - i hvert fald ikke lige for tiden - er i stand til at give dig den opbakning og støtte, du har brug for. Og så er kommunen altså forpligtet til at træde til. Det kan være rigtig svært (og grænseoverskridende) at gå til kommunen, men det er vores erfaring, at det bliver lettere, hvis man har en sød voksen ved sin side, som sørger for, at man bliver hørt.)
Hvis du ikke er helt sikker på, om du vil have en bisidder, kan du evt. starte med at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af vores søde rådgivere. Rådgiveren kan så bagefter sørge for, du bliver ringet op af en bisidder, hvis du har fået mod på det.
En anden mulighed kunne måske være at kontakte rådgivningen "etnisk ung", der er en rådgivning specielt for unge, der ikke har danskfødte forældre. - Måske ville du kunne have glæde af at tale med en der fra - hvor du også kan være anonym. - tjek evt. deres hjemmeside på www.etniskung.dk.
Jeg håber, mit svar har været dig til hjælp. Hvis ikke, så log evt. på BørneChatten her på hjemmesiden og start med at kopiere brev + svar ind. Så kan rådgiveren se, hvad vi har skrevet om, og kan måske hjælpe dig til at finde på andre muligheder..?
Jeg sender dig, de kærligste hilsner

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.