Brev
Jeg har det svært
Hej, jeg er en pige på 18.
Lige nu har jeg det mega svært og har bare lyst til at gøre en ende på det. Jeg har skrevet et brev før, hvor jeg fik et fint svar tilbage. Men det er noget tid siden og vil gerne skrive et til. Jeg har ingen venner og føler mig alene hver dag. Mine forældre ved det godt og jeg har også fortalt dem om mine dumme tanker.
Vi har eksamener lige nu og skal til eksamen i næste uge og har bare lyst til at hoppe ud for noget højt. Jeg ved det lyder totalt dumt, men kan ikke se den rigtige udvej lige nu og det er nok pga. eksamen og ensomheden. Jeg går til noget psykolog og får lidt hjælp. Jeg har haft tanker om ikke at være her mere og har ridset i mig selv. Jeg synes bare alt er på lavt bund og jeg vil ikke mere. Alt kunne være nemmere hvis jeg ikke var her. Det eneste der holder mig i live er mine youtubere jeg godt kan lide at se og så lidt af min familie. Skolen og vennerne er noget lort.
Mit liv er bare begyndt at gå nedad igen og jeg føler mig fanget i en uendelig situation. Jeg er så bagud med min eksamen og stresset. Der er ikke rigtig nogen jeg kan tale med det om. Mine forældre siger bare jeg skal lave det og det er virkelig stressende. Men jeg forstår det godt. Men har ingen motivation til noget end at græde.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Hvor er det godt, at du skriver igen, når det hjalp lidt sidst. Når man føler sig fanget i dumme tanker, er det godt at gøre ting som man tror kan hjælpe. Det er faktisk en ret god måde at passe på sig selv.
Det er tydeligt, at du er god til at tale om de ting, der er svære. Jeg mærker, at du godt ved, at du gerne må bede om hjælp og at du er rigtig stærk i at regne ud, hvorfor du mon har brug for hjælp. Det er virkelig en god egenskab, som jeg ved mange andre har svært ved.
Jeg kan altså godt forstå, at du kan synes tingene er svære, når du føler dig alene hver dag. Det er slet ikke en rar følelse af gå rundt med. Det skal ændres.
Det lyder som om, at du har haft en periode, hvor tingene var bedre, men lige nu er der ting, der giver dig en følelse af at være fanget i en uendelig situation, du ikke kan se enden på.
Dumme tanker tager tid at ændre. Det ved du allerede. Man kan godt blive utålmodig, hvis man ikke synes det går hurtigt nok. Og man kan også komme til at føle en vis håbløshed. For hvad nu hvis det aldrig ændrer sig og du altid skal have det sådan her?
Jeg tror på, at det vil ændre sig. Det gør jeg fordi, at jeg tydeligt mærker al den håb og styrke, der er i dig.
Du har brug for støtte lige nu. Det er helt okay. Sådan kan vi alle have det i perioder, hvor vi er pressede og overvældede af de ting vi skal.
Derfor er det også vigtigt, at du får hjælp og støtte, så du ikke ridser dig selv og får tanken, at det ville være nemmere at hoppe ud fra noget højt.
Tror du, at du kan vise dine forældre dit brev og mit svar? Måske det kunne hjælpe dem til at forstå, at du virkelig har det skidt og føler dig alene. Du kan også skrive dem et nyt brev, hvis det føles rarere.
Det er ikke så vigtigt, hvordan de får det fortalt. Det vigtigste er bare, at de forstår, at det er meget alvorligt. For det er alvorligt, at gå alene med tanker om selvmord. Og det er også meget alvorligt, at du oplever ikke at have nogle venner og føle dig alene hele tiden. Det lyder som om, at der skal laves noget om i din klasse og det skal du have hjælp til.
Måske du også kan fortælle din psykolog, at det virkelig er slemt for tiden. Det kan være, at psykologen kan hjælpe dig med at lave en plan, så du ved hvad du kan gøre, når du har brug for en pause eller for at stoppe en dum tanke?
Du nævner selv Youtube og hvordan det hjælper dig. Måske det kunne være med i din plan? Eller måske du kunne aftale med nogen i din familie, at du må ringe, når det er rigtig svært? Det kan du måske tale med din psykolog om.
Det lyder som om, at det hjælper at snakke med din psykolog. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt at du får fortalt alt dette, hvis du endnu ikke har gjort det.
Du må også huske, at du altid har os. Vi har åbent døgnet rundt og vil gerne hjælpe dig. Vores nummer er 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen