Over på den anden side

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år.

Du har været igennem mange svære ting i dit 18 årige liv. Du har udstået både mobning, vold, cutting, dine forældres skilsmisse og skyldfølelse over for din venindes selvmord. Alligevel har du kraft til at beskrive de ting, du har været igennem og til at bede om hjælp. Det er godt. Jeg kender dig ikke, men jeg får en fornemmelse af, at du er en pige, der er svær at vælte helt omkuld, og når det sker, har du måske en særlig evne til at komme op at stå igen. Den evne skal du være glad for.

Du skriver til sidst i dit brev, at M kalder på dig. På den ene side er du draget af det kald, men på den anden side har du din papbror, der trækker dig mod livet. Det er et godt eksempel på, at du finder en vej til at komme op at stå igen. Flot!

Når jeg læser om skyldfølelse over din venindes selvmord, tænker jeg, at det er et stort og urimeligt ansvar, du lægger på dig selv. Det kan aldrig blive dit ansvar, at hun valgte at tage sit eget liv. Det var hendes valg, også selv om du og hun var uvenner. M kunne f.eks. have valgt at tage kontakt til dig, eller hun kunne have valgt at søge hjælp et andet sted f.eks. hos BørneTelefonen. Men hun valgte noget andet. Derfor er det ikke dit ansvar.

Den skyldfølelse, du oplever, følger tit med, når en person begår selvmord. De efterladte vil have tilbøjelighed til at spørge sig selv, om de kunne have gjort noget for at forhindre det. Af gode grunde  bliver det aldrig opklaret. Det er altså helt forståeligt at føle skyld, som du gør, men jeg vil opfordre dig til at prøve at ryste den af dig, for det er en urimelig byrde at bære på.

Jeg har lyst til at henvise dig til www.selvskade.dk Det er en organisation, der er rigtig gode til at hjælpe unge som dig, der cutter. Her kan du både læse om, hvordan du kan blive hjulpet, og du kan møde andre i samme situation som dig. Du er nemlig ikke alene. Tit kan det være en stor støtte at finde et fællesskab med andre, så man ikke føler sig alene med sine tanker og følelser.

Du kunne også henvende dig til Den anonyme Unge Rådgivning i din kommune, der kan fortælle dig, hvad de kan tilbyde dig af hjælp. Du finder deres tlf.nr. og adresse på kommunens hjemmeside.

Jeg håber, at mit svar til dig har givet dig mod på at komme videre i dit liv. Det fortjener du. Du skal vide at du er meget velkommen til at kontakte os på 116111, hvis du har brug for at vi snakker mere om det ting du kæmper med og de ønsker du har for din fremtid.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.