Hvad stiller man op?

Hej.
Jeg er en pige på 15 år der det sidste 1,5 år ca. er gået igennem rigtig mange ting. Jeg har igennem et år været udsat for seksuelle overgreb af min mors eks. Han sagde meget truende til mig at jeg ikke måtte sige noget til nogle, men turde ikke gå med det selv mere. Det blev kun værre…

Så jeg valgte at sige det for 4-5 måneder siden vil jeg tro. Det var noget af det sværeste jeg nogensinde har prøvet. Men det blev sagt og jeg var afsted til afhøring og diverse ting. Nu står alting bare lidt stille og jeg får det stille og roligt værre og værre. At vente er ikke sjovt. Og ikke at vente på så vigtige ting som at han skal i retten.

Jeg er dsv begyndt at få rigtig mange selvmordstanker. Jeg skære også til tider i mig selv, men tør ikke for meget. Alle omkring mig tror jeg får det bedere og bedere, men jeg lades bare som om. Det ved jeg jo udemærket godt selv ikke er særlig smart. Men jeg ved virkelig ikke hvor jeg skal gøre af mig selv.

I skolen sidder jeg bare og stirre tomt ud i luften hele dagen lang. Der er intet der lyser min dag op. Alting er blevet så dystert.
Jeg får igennem en dag utallige flashbacks. Og selv de bliver værrere. Jeg går rundt og spænder i kroppen hele dagen. Er så bange for at støde på ham eftersom jeg ved han til tider er i byen.

Jeg har ikke været i byen med mine veninder i flere måneder kun pga angsten for at støde på ham. Hver gang jeg bevæger mig steder alene og jeg bliver utryg og bange kan jeg ikke få vejret og føler jeg er ved at dø. Vil jo gerne dø, men bliver alligevel bange.
Føler alting er ligegyldigt. Kan ikke se noget godt i livet mere. Det er som om livet har mistet sine farver og jeg er fanget i det dybeste hul af alle huller…

Ved ikke hvad jeg skal stille op…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Først vil jeg fortælle dig, hvor fantastisk stærkt det er, at du har sagt det højt og kæmper for at få det bedre. Det viser mig, at du kan mærke, når noget er forkert og går over dine grænser og det er en rigtig god egenskab at have.

Det er rigtig godt, at du nu skriver herind, for jeg kan godt høre, at du har det rigtig svært.

Når man som dig, har været udsat for så stort et svigt, er det helt naturligt, at man reagerer voldsomt. Du skriver, at din mors eks-kæreste har udsat dig for seksuelle overgreb, og truet dig til ikke at fortælle det til nogen. Jeg forestiller mig, at det er lidt ligesom en vandballon, som bare vokser sig større og større, og da du så sagde det højt, der sprang ballonen. Alt vandet der var indeni ligger nu ud over det hele og er ét stort rod. Jeg tænker, at det måske er sådan du har det lige nu?

Du fortæller, at du tit er bange og jeg kan også læse, at du ikke får taget ud med dine veninder, fordi angsten tager over. Du beskriver også hvordan du ikke kan få vejret, er anspændt i kroppen og får flashbacks, som kun bliver værre og værre.

Det lyder rigtig hårdt, og selvom at det du oplever er helt naturligt, når man har været udsat for seksuelle overgreb, så bliver jeg rigtig bekymret for dig. For jeg tænker også, at det ikke er noget, du kan holde ud ret meget længere? Det er måske også derfor, du nu går med selvmordstanker – kan det passe?

Du skriver, at du ikke har sagt til nogen, hvordan du har det, og at du godt selv ved, at det ikke er så smart.  Jeg kan sagtens forstå, at åbenhed overfor andre kan føles uoverkommeligt lige nu.

Men hvis man ikke er åben om sine tanker og følelser – kan de vokse sig større og komme til at leve deres eget liv. Lidt ligesom du beskriver, når du siger, at du får bare får det værre. Når du åbner dig for andre, modvirker du, at din frygt for at møde krænkeren vokser sig større – og måske i længden fører til isolation.

Derfor kan jeg heller ikke lade vær med at tænke på, om du måske kan finde den samme styrke frem som sidst, og dele dine tanker og følelser med nogen?

Kan du komme i tanke om en eller flere personer, der har støttet dig op til anmeldelsen? De kan måske hjælpe dig igen? Voksne, du har været i kontakt med i denne sag, vil også kunne hjælpe dig med henvisning til psykolog. For du har ret til samtaler med en sød og dygtig psykolog, der kan hjælpe dig gennem denne svære periode.

Vi vil også rigtig gerne tale mere med dig om de svære ting, du går igennem lige nu. Alle kan forstå, at ventetiden er svær for dig, og at du nu har brug for hjælp.

Så du er altid meget velkommen til at ringe på 116111 eller skrive herind til én af vores rådgivere. Vi har åbent helt til kl. 2 om natten og vi vil meget gerne tale med dig om, hvordan vi bedst hjælper dig med, at få det bedre.

Jeg håber sådan, at mit brev kan hjælpe dig og at du får modet og styrken til, at tage kontakt til nogen, så du ikke længere skal gå med de svære tanker og følelser alene.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.