Brev
FARVEL.. PAS PÅ JER SELV……. : )
Brev 7041
JEG ER EN PERSON DER HAR DRØMT OG HÅBET EN PERSON DER HAR GIVET HÅB OG DRØMME TIL ANDRE MENNESKER JEG HAR ALDRIG GJORT NOGEN ONDT FORDI JEG SELV ER BLEVET MISHANDLET JEG HAR ALDRIG RIGTIG FORSTÅET DENNE VERDEN JEG HAR ALTID SET LYST PÅ TINGENE MEN NU….. NU ER DER IKKE NOGET VED LIVET MERE JEG ER 14 ÅR OG HAR HAFT ET FORFÆRDELIGT LIV OG MIN REJSE HAR JEG GENFORTALT FLERE HUNDREDE GANGE IGENNEM MIT LIV SÅ JEG KAN DSV. IKKE FORTÆLLE DET EN GANG MERE JEG KAN IKKE MERE JEG GIR OP LIVET ER IKKE DET VÆRD MERE JEG HAR EN FAR DER DRIKKER EN MOR DER IKKE PASSER MIN LILLESØSTER JEG KAN IKKE KLARE AT SE DET MERE JEG ER I PLEJEFAMILIE OG HAR VÆRET HER ET ÅR MEN MOR OG FAR ÆNDREDE SIG IKKE MIN FAR ER STADIG KÆRSTER MED MIN MOSTER OG MOR HAR INTET STED AT BO MIN TVILLINGE OG ANDEN LILLE SØSTER ER HELT KNUST OG JEG KAN IKKE MERE. FARVEL OG TAK FORDI I IKKE BEHANDLEDE MIG SOM JEG VILLE BEHALNDES MEN JEG HÅBER AT JEG REJSER TIL EN VERDEN HVOR DER BLIVER TAGET SIG AF MIG FARVEL…….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, som jeg blev meget berørt over, da jeg læste det. Jeg har en fornemmelse af, at du harskrevet to andre breve også, men jeg har valgt at svare på dette brev, så du ikke kan genkendes.
På trods af en meget vanskelig barndom, har du indtil nu kunnet bevare håbet og optimismen. Det fortæller mig, at du inderst inde har en råstyrke, som har hjulpet dig gennem alle de forfærdelige ting, du har levet med, siden du blev født.
Men nu er du kommet til et punkt, hvor du ikke kan rumme mere, og derfor har du lyst til at forsvinde fra denne verden.
Dette tidspunkt er kommet, efter at du har været i plejefamilie i 1 år. Det er ikke usædvanligt, at man kan klare en hel masse svære ting, mens man er midt i dem - også når man er barn, men når man så kommer væk fra alt det forfærdelige, og livet derfor egentlig skulle blive bedre, kan man pludselig mærke, hvor svært det hele har været, og så kan det føles så håbløst, at man har mest lyst til at give op og forsvinde. Måske er det sådan, det er for dig..?
Men tro mig, der er håb for dig. Ellers ville du ikke have kunnet klare livet indtil nu.
Du skriver, at dine forældre ikke har ændret sig, og jeg fornemmer, at du havde håbet på, at de ville gøre det. Jeg kan godt forstå, at du er skuffet over det, men jeg tænker, at det måske er for svært for dem efter så mange år med vanskeligheder. Jo længere man lever med et meget problemfyldt liv, jo sværere er det at ændre.
Men du er på vej til at blive voksen og har mulighed for at vælge en anden vej i livet, hvis du vil.
Men det kræver, at du får noget hjælp til det. Du skriver selv, at du har brug for, at der er nogen, der tager sig af dig. Det synes jeg lyder fuldstændig rigtigt.
Jeg tænker på, om dine plejeforældre ved, hvor svært du har det lige nu, eller om det er noget, du holder for dig selv? Mon der er en mulighed for, at de vil hjælpe dig? Eller har du tillid til andre voksne, som du kunne betro dig til?
Jeg ved godt, at det kan være svært at åbne op og at kunne tro på, at voksne vil hjælpe dig, for det har du sjældent oplevet i din barndom, men jeg tænker, at du har skrevet et meget udtryksfuldt brev, som du måske kunne vise.
Vi kan også hjælpe dig her fra Børns Vilkår med en bisidder, der er en person, som kan støtte dig og hjælpe dig til at finde ud af, hvad du har brug for. Du kan læse mere om bisidderordningen her >>. En bisidder vil også have mulighed for evt. at formidle hjælp til dine søstre, som du er bekymret for.
Jeg håber inderligt, at du vil finde en person, der vil lytte til dig og tage sig af dig, så du igen kan finde din optimisme og dit håb frem. De to gode egenskaber gemmer sig langt inde i dig lige nu, men de er der stadig, og de kan komme frem igen og hjælpe dig videre i livet.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.