Brev
Dårligt selværd. Trist meget af tiden
Hej BørneTelefonen.
Jeg har det rigtig svært for tiden.
Jeg er begyndt at hade mig selv mere og mere, og jeg er også begyndt at tænke, om det kun er mig selv, som synes jeg er en forfærdelig person.
Jeg er også meget ked af det rigtig ofte. Hver uge, hvor jeg simpelhen ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv.
Hvad kan man gøre for at holde mere af sig selv samt være mindre ked af det
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Det lyder ikke så rart, sådan som du har det lige nu. At du går rundt og hader dig selv mere og mere.
Jeg tænker på, om du har talt med nogen, du stoler på om dine tanker om dig selv? Måske en god ven eller veninde? Eller en voksen du snakker godt med?
Det må ikke være sjovt, at være så ked af det ofte. Er der noget du kan lide at lave, som du kan gøre når du får det sådan? En slags hobby måske? Måske sammen med nogen du kan lide at være sammen med?
At være ked af det og ikke rigtig vide ud eller ind, er en helt almindelig følelse, når man har din alder. Det er der rigtig mange andre børn, der også har oplevet. Noget der måske kan hjælpe, er at lave nogle små øvelser hver dag som styrker dit selvværd. Du kan finde nogle ideer til hvordan her: Selvværdsøvelser
Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg også opfordre dig til, at snakke med nogle voksne om hvordan du har det. Måske en lærer. Det er rigtig vigtigt, at du ikke går rundt med tunge tanker og følelser alene.
Derfor kan det være rigtig godt at tale med nogle om det. Det kan også give en rar følelse, når man har fortalt det, til en man stoler på.
Hvis du har lyst, kan du også ringe til os på BørneTelefonen 116111 og få en anonym snak.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt videre, med hvad du skal gøre, så du ikke skal gå og være så ked af det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.