Brev
er selvmord virklig så slemt???
heyy undskyld min elendige grammatik jeg skriver det her halv fem om natten og fik alligevel kun 02 i retskrivning
men en ting jeg virkelig ikke forstår er hvorfor selvmord er så slemt det var aldrig mit valg at blive født så hvor for skal jeg bruge de næste 80 år på et liv jeg ikke gider
jeg får altid fortalt at jeg skal være tak nemlig for alt jeg har fået og især at jeg er i danmark en af verdens beste lande og at jeg skal tænke på børnene i Afrika som har det langt være men syns selv at mine forældre skulle bare have hentet en af dem til danmark hvor de kunne få et godt liv de ville nok også være langt mere taknemlig fordi de har prøvet hvor slemt det kan være
altså gi nogle som kan bruge alt det her til noget og blive til noget jeg er jo en fejl det siger min mor selv ser dog ikke hende mere og hun har ret
jeg har igen plan om at blive til noget fordi hvorfor skulle jeg ud over tvang selvfølgelig jeg har ikke selv nogle lyst eller grund til at være har
jeg er et økonomisk problem for landet og familie der er heller ikke rigtig noget jeg er ked af det tror jeg i i hvert fald
men jeg har heller ikke rigtig nogle venner kan ikke lide mine forældre og skær i mig selv bare for at udholde at være sammen med andre
jeg hade en gang en ven jeg altid var sammen med og jeg var glad men det ødelagde jeg så hun hade mig nu og vi har ikke rigtig set hinanden i 4 år så det er alt forsendt
men jeg har ikke rigtig mere at sige jeg går i seng
undskyld for at spile jers tid men syns bare ikke det giver mening men godnat
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dreng
Du skal overhovedet ikke undskylde grammatik eller noget andet – jeg er bare SÅ glad for, at du har valgt at åbne op og fortælle om dit liv her på BørneTelefonen. Jeg håber, du er ok med, at svaret kommer fra en voksen – og jeg er ked af, at du har måttet vente et stykke tid på det. Det beklager jeg, for det er nogle virkelig vigtige ting, du kommer ind på i dit brev.
Som jeg læser dit brev, ser dit liv ud til at være gået i hårdknude lige nu, og du har lidt mistet meningen med det hele. Det gør mig virkelig ondt at læse om, at du skærer i dig selv og går rundt med selvmordstanker – og det gør mig rigtig ked af det, når du skriver, at det ville være bedre, hvis du slet ikke var her.
Det skinner tydeligt igennem dit brev, at du virkelig mangler nogen i dit liv, som ser DIG og værdsætter DIG lige præcis for den, DU er. Jeg ville ønske, jeg kunne være den person – men det er jo desværre ikke en mulighed her på BørneTelefonen. I stedet kan jeg forsøge at give dig en lille smule håb tilbage og udsigt til, at det hele måske ikke behøver at fortsætte sådan i al evighed.
Når du skriver, at din mor har sagt, at du var en fejl, forstår jeg godt, at du mister retningen og tænker, at det måske var bedre, at dine forældre havde adopteret et barn fra Afrika. Det er både ukærligt og ansvarsløst at sige det, for alle forældre har pligt til at “passe godt på dig. Det betyder, at de skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme.” Det står i Forældreansvarsloven. Jeg forstår godt, at du skriver, at du “ikke kan lide dine forældre”, for det er en helt naturlig måde at passe på dig selv, hvis du ikke synes, de gør noget godt for dig. Det er bare ærgerligt, at det er blevet sådan.
Venskaber
Du oplever ensomhed, fordi du ikke rigtig har nogen venner, og du skriver, at du er nødt til at skære i dig selv for at holde ud at være sammen med andre. Du fortæller også om et venskab, som sluttede for 4 år siden, og nu synes du, der er gået for lang tid til at du kan genoprette venskabet. Det kunne næsten lyde som om du helt har mistet tilliden til, at nogen vil gøre noget godt for dig og behandle dig ordentligt – samtidig med, at de vil lade dig være lige præcis den, du er.
Når man i længere tid ikke rigtig oplever et fællesskab med andre, kan det blive sådan, at man til sidst ikke rigtig føler noget – hverken ked af det eller glad – for det hele kan alligevel være lidt lige meget, når man bare går rundt med sine egen tanker. Kan du genkende det?
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du igen kommer til at opleve, at man godt kan have tillid til andre og knytte bånd – måske ligefrem venskaber! Det er ikke noget, der kommer fra den ene dag til den anden – men det KAN genopbygges. Vil du være med til at give det et forsøg?
Jeg sender dig et link til Ventilen, som er et sted, hvor man kan mødes med jævnaldrende, og hvor der er voksne, der tager imod og gør det trygt at være. Jeg tænker, det kunne være et godt sted at mødes med andre og opleve et trygt fællesskab.
Selvom du siger at du synes at der er gået for lang tid siden dit venskab sluttede for 4 år siden, kunne der måske alligevel være en mulighed for at genopbygge det? Du skriver at du var glad for at være sammen med hende, men at hun hader dig nu, fordi du ødelagde det. Måske er det ikke længere tilfældet nu hvor der er gået nogle år ellers kan det være at hun er klar til at tilgive dig?
Hvad tænker du om det?
BørneTelefonen kan hjælpe dig
Jeg vil også fortælle om et tilbud, som BørneTelefonen har til dig. På BørneTelefonen har vi bisiddere, der kan komme ud til dig og fortælle om mulighederne for hjælp – både til dig og din familie.
Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler.
Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555556. Du er anonym, når du ringer. Hvis du beslutter, at du vil have en bisidder, så har vi brug for at vide, hvem du er.
Hvis du ringer til os, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp. Derfor har du også muligheden for først at ringe til os anonymt, hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.
Du er noget værd
Du skal vide, at alle mennesker har en værdi – også selv om man måske ikke selv oplever det. Er man ikke blandt mennesker, der påskønner og værdsætter én for den, man er, kan man miste troen på, at man er noget værd. Og det lyder det til, at det har været sådan for dig i ALT for lang tid. Det er på høje tid, at det stopper!
Det er virkelig vigtigt, at det ikke bliver ved på den måde, og du har allerede taget et afgørende skridt i retning af, at det kan ændres. Nemlig ved åbent og ærligt at række ud og fortælle om det til BørneTelefonen. Og det skal du have uendelig mange tak for.
Som du ser, ER der muligheder for at gøre noget, når nu dem, der burde være der for dig, tilsyneladende ikke lever op til deres ansvar. Jeg håber, at du vil give nogle af mine forslag en chance, for du har ret til et liv, der er bedre end det, du fortæller om i dit brev.
Du må ALTID skrive til os igen eller ringe på 116111. Du skal være SÅ velkommen – uanset hvad du har brug for at tale om.
De kærligste hilsner og kæmpe kram til dig fra BørneTelefonen