Jeg vil gerne dø

Hej jeg går rundt med mange tanker hele tiden om jeg ikke har lyst til at leve mere.

Jeg er lige startet på en erhvervsskole og min klasse mobber mig, jeg bliver kastet ting på, det kan være alt imellem plastikrør fra ledninger til ham mere. Oven i det har min kæreste og jeg slået op pga afstand, så over All ser jeg ikke rigtigt nogen grund til at leve mere. Så hjælp tak

Dreng 17år

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

I brevet fortæller du, at din klasse på erhvervsskolen mobber dig f.eks. ved at kaste ting på dig. Det er på ingen måde okay, og det skal du ikke finde dig i. Det er klart, at man får det virkeligt dårligt af at være sådan et sted. Jeg kan godt forstå, at du ikke ser grund til at leve mere.

Alligevel skriver du til vores brevkasse og beder om hjælp. For mange unge mennesker kan det være et svært skridt at tage, men det har du gjort. Det viser, at du er en type, der handler – selv i en presset situation. Måske kan du bruge noget af den handlekraft til at få ændret din hverdag, så du ikke hver dag skal møde op på en skole, hvor miljøet er dårligt.

Et godt sted at starte er at være åben og tale om mobningen. F.eks. til dine forældre eller en lærer på skolen. Måske skulle I sammen holde et møde? En erhvervsskole, hvor der foregår mobning, har et dårligt arbejdsmiljø. Dårligt miljø er lærernes ansvar.

Det er i det hele taget de voksnes ansvar, at du har det godt og får hjælp, hvis du bliver mobbet.

Hvis de andre i klassen kaster ting på dig såsom hammere og plastikrør, så lyder det umiddelbart ikke kun som mobning, men også som vold. Vold er ulovligt, og det kan du faktisk anmelde til politiet. Vidste du mon det?

At blive skilt ud og mobbet kan føre til, at man skammer sig over sig selv. At fortælle nogen om mobningen kan få endnu flere følelser af forkerthed og skam frem. Derfor kan det føles så svært at få talt åbent om det.

Jeg ved ikke, om det også er sådan for dig? Men det er vigtigt, at du får fortalt om mobningen til  lærere, forældre og andre, der kan hjælpe dig til en hverdag uden mobning. I sidste ende kan et skoleskift måske være løsningen?

Måske ville det være rart for dig at læse lidt mere om mobning: https://bornetelefonen.dk/mobning/. Her kan du se en supergod lille tegnefilm, som alle i virkeligheden burde se.

Du skriver også, at du og din kæreste lige har slået op pga. afstand. Det kan ikke være ret sjovt for dig. Især hvis I havde det rigtigt godt sammen. Gad vide, om du har talt med nogen om det?

Jeg ved fra andre unge mennesker, at det kan være rart at tale med andre, så man ikke skal gå med det hele indeni. Det kan være, at du har en god ven eller en sød moster, som du kan fortælle det til? Hvem tror du er bedst for dig at tale med? Det er kun dig, der kan mærke, hvad der føles rigtigt.

Det kan også være, at du har lyst til at læse lidt om kærestesorg og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre her: https://bornetelefonen.dk/kaerestesorger/.

Måske ville du have mod på at tage en snak med dine forældre om, hvordan du egentlig har det? Tror du, at det vil være en mulighed? Ikke alle har forældre, som de lige ‘kan snakke med’ med om svære ting som mobning, kærestesorg og selvmordstanker. Men så må du få fat på andre, du kan tale med.

Du kan prøve et sted som Headspace, hvor du også kan møde op og tale med en rådgiver ansigt-til-ansigt. Det kan du læse mere om her: https://www.headspace.dk/faa-hjaelp. Det er også anonymt og gratis. Jeg ved, at mange unge har følt sig virkeligt godt hjulpet på Headspace. De kan hjælpe på mange forskellige måder, og de er vant til at tale med unge mennesker.

Du kan også prøve at kontakte din egen læge. Han/hun vil også kunne hjælpe dig videre og måske henvise dig til f.eks. en psykolog. Det kan være godt at tale med en psykolog, især hvis de svære tanker ‘hænger fast’ . Giver det mon mening for dig?

Måske ville det også være en god idé for dig at kontakte en rådgivning som os. Du kan ringe til os på 116 111 eller chatte eller SMSe med os her: https://bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/.

Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at du får talt med en  anden person om, hvordan du går og har det. Da du er 17 år, er det stadig de voksnes ansvar, at du har det godt og får hjælp, hvis du f.eks. går med selvmordstanker.

Du virker som en super modig dreng, så jeg er sikker på, at du nok skal finde ud af, hvad der er den bedste hjælp for dig.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.