Brev
Tvunget til sex
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 15 år. Mit problem er helt tilbage fra i sommerferien hvor jeg havde en kæreste. Han var virkelig sød og vi havde sex flere gange. Men ingen sf gangene havde jeg rigtig lyst. Den første gang vi havde sex (som var min Aller første gang nogensinde) havde jeg sagt at jeg ville have at vi brugte kondom da jeg ikke var på p-piller.
Jeg troede at han havde taget det på og da det var min første gang kunne jeg ikke mærke om der var kondom eller ej. Først efter vi var færdige fandt jeg ud af at han ikke havde brugt kondom. Da jeg konfronterede ham med det sagde han at han ikke troede det var nødvendigt fordi hans venner aldrig gør det med kondom.
Jeg blev virkelig sur da jeg skulle til at bruge penge på en graviditetstest og gå i lang tid og være bange. Dog brugte han derefter kondom de andre gange vi havde sex.
Der var en anden træls oplevelse hvor vi lå og så en film og han begyndte så at kysse mig og tage mit tøj af. Jeg sagde til ham at jeg ikke havde lyst og jeg bare ville se en film og ikke andet. Han gik hen og tog et kondom fra en skuffe mens jeg tog mit tøj på igen, men han blev ved med at sige at det nok skulle gå og at han virkelig gerne ville.
Han begyndte endda at kalde mig egoistisk og selvisk fordi jeg ikke gad at have sex. Vi endte med at have sex men jeg kunne slet ikke nyde det fordi jeg ikke havde lyst. Jeg sagde så mange gange fra og jeg har ikke følt mig som mig selv lige siden. Nu er det snart et halvt år soden. Jeg er ikke sammen med ham mere og det er jeg rigtig glsd for.
Jeg ved godt at der ikke er så meget at gøre. Sket er sket, men jeg vil have den her følelse ud af min krop. Jeg føler mig klam og beskidt og jeg ved ikke hvordan det går væk. Jeg har kogen gange følt mig så klam at jeg har skåret i mit lår eller håndled. Jeg vil have det til at gå væk nu.
Venlig hilsen forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Mange tak for dit brev.
Jeg får allerførst lyst til at sige, at det virkelig er stærkt og modigt, at du har taget dig mod til at fortælle om dine oplevelser. Jeg sidder i hvert fald med det indtryk, at du er blevet udsat for noget ekstremt ubehageligt, som jeg bestemt ikke synes, at du skal gå rundt med alene. Det tror jeg faktisk kun, at det bliver værre af.
Når jeg læser din beskrivelse af, at du har haft sex med din daværende kæreste, på trods af at du ikke havde lyst, og havde sagt nej mange gange, så mener jeg, at du har været udsat for et seksuelt overgreb. Tænker du mon det samme? Jeg tænker også, at oplevelsen med sex uden kondom, når du fortæller om det, virker ekstremt grænseoverskridende.
Når det er sagt, så forstår jeg virkelig godt, at du gerne vil have de ubehagelige følelser ud af din krop, som er forbundet med de oplevelser, du har med ham. Du fortæller, at du føler dig klam og beskidt. Og det har jeg absolut ingen grund til at tro, at du er. Tværtimod.
Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt det indtryk, at du skammer dig over det der er sket. Og hvis det faktisk er sådan du har det, så er det vigtigt at du får at vide, at det ikke er din skyld, og at du ikke har gjort noget forkert.
Det, at din ekskæreste kaldte dig egoistisk og selvisk, fordi du ikke havde lyst til sex, synes jeg minder meget om manipulation. Med det mener jeg, at din ekskæreste mere eller mindre har tvunget dig til noget, du ikke havde lyst til. Og det er dét, som er forkert! Jeg synes faktisk, at det, at du siger nej, viser at du er bevidst om, hvor dine grænser går. Og det er et tegn på selvsikkerhed og styrke, som jeg håber at du kan prøve at genfinde med dig selv.
Du fortæller også, at du endda til tider har skadet dig selv, for at få de svære følelser til at gå væk. Jeg kan godt forstå, at meget stærke følelser kan gøre en desperat, for at ændre dem. Men jeg bliver nysgerrig på, om du har overvejet andre ting du kan gøre, når de svære følelser opstår? Noget jeg ved der hjælper andre er ting som at skrive dagbog, trække vejret dybt i et par minutter, lytte til musik, eller tale med venner/veninder. Der er altså mange måder man kan håndtere svære følelser på – som kan være med til at erstatte selvskade. De følelser som du beskriver, tænker jeg er meget normale, for en som har oplevet noget meget svært, som du har.
Har du mon egentlig talt med nogen om det, du har oplevet? Familie, venner, eller andre, som du er tryg ved? Jeg synes at det er et rigtig godt første skridt på vejen til at få det bedre, som du har taget, ved at kontakte BørneTelefonen. Men jeg tænker specielt at fortælle det til en du er tryg med, ville være godt for dig, selvom det selvfølgelig kan virke skræmmende og grænseoverskridende. En anden mulighed er at kigge på Center for seksuelle overgreb , som også tilbyder rådgivning til folk som har oplevet det samme som dig.
Du skriver til slut i dit brev, at du bare vil have det til at gå væk, nu. Og det forstår jeg godt, at du gerne vil. Men jeg ved, at hvis man oplever noget virkelig ubehageligt, og derefter lader som ingenting, så bliver det værre, end hvis man prøver at give sig selv lov til at føle det man gør, og snakke med nogen om det.  Ud fra dit brev, så læser jeg, at du er en modig pige. Og det håber jeg, at du vil tage med dig videre, for at få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen