Børneporno

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årig

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til os, når du føler dig fortvivlet.

Det lyder super sejt og mega tillidsfuldt af dig, at du vil tale med dine forældre om det. At tale med andre om noget, som vækker ubehag i os, er præcis det der skal til, både for at få hjælp, men også til at kunne få det bedre.

Du fortæller, at du efter at have sendt brevet til os, ville du tale med dine forældre om det. Jeg håber, at I nu har haft en god snak.  Måske har jeres snak allerede hjulpet dig, til at føle en form for lettelse. Det kan nemlig tit hjælpe, at dele sine oplevelser med andre,  som man ellers har båret på alene.

Reaktioner

Din reaktioner på videoerne viser, at du har en sund og naturlig reaktion på noget, som slet ikke er ok.  Det er heller ikke ok at dele nogle af filmklippene.

Din følelse af at dit hjerte synker og det giver dig en helt vild klam følelse er en super sund reaktion. Det viser, at du er en pige, som er i stand til både at mærke dig selv, men også andres grænser for, hvad der er ok og ikke ok.

Det er en kæmpe styrke at kunne det for på den måde, får du både passet på dig selv og på andre.

Børn, unge og sex

Det er  almindeligt, at børn udforsker deres eget køn og viser interesse for andres køn. Det er en helt naturlig af børns seksuelle udvikling.

Der er dog stor forskel på at være interesseret for kønnet og til at gøre noget seksuelt. Det lyder til, at det du så på videoen har seksuel karakter og det er bestemt ikke normalt for den alder. Det er ulovligt og forkert, at filme og dele del.

Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år.  Det betyder dog ikke, at man først må have sex, når man er 15 år. Reglen er sådan for at beskytte børn mod at blive udnyttet seksuelt af ældre personer. Så videoen med den 13 årige pige og den 17/18 årige er altså også ulovlig, fordi han har sex med en mindreårig.

Deling af film

At du har fået tilsendt disse filmklip er ikke lovligt, men du har IKKE gjort noget ulovligt. Du har ikke delt dem og du har endda slettet dem. Det er så godt, at du har reageret og handlet med det samme. Du har så tydeligt har mærket, at videoerne ikke var ok. Det er en kæmpe, styrke du har.

Hjælp

Selv om du har slettet filmene, er der stadigvæk hjælp at hente. Der findes noget, som hedder “Anmeld Digital Krænkelse”. Her kan man anmelde at have modtaget stødende videoer af seksuel karakter, præcis som du har gjort med de to videofilm. Jeg sender lige et link, så du kan se nærmere på det: Anmeld digital krænkelse

Der findes også noget, som hedder “SletDet”. Her kan man få hjælp og råd til at håndtere en situation, som den du så fint beskriver med videoerne. Jeg sender dig også lige det link: SletDet

Det er så godt, at du reagerer på det, også selv om der er gået noget tid. Tit kan vi blive chokeret. Samtidig fortæller du jo også, at du dengang vidste det var alvorligt, men ikke at det var ulovligt. Nu er du blevet ældre og mere bevidst om, at det slet ikke er ok, at filme og dele uden samtykke. Det er derfor så mega sejt, at du også nu handler på det, du føler.

Det er aldrig din skyld at du har modtaget stødende videoklip uden, du har givet samtykke. Uanset om du vælger at anmelde det eller ej, kan du få støtte. Du er også altid meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen både ved at ringe, sms eller chatte med os på 116111.

Tusind mange tak fordi du har skrevet. Det er præcis det, der skal til, så både du men også de andre kan få hjælp, for det er bestemt ikke ok, det der er sket og det du har været udsat for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.