Brev
Hjælp! Jeg er blevet krænket af en på 15
Hej,
jeg er for nogen år siden blevet krænket af en på 15..
jeg skulle hjem til en af mine venner og spille computer, men så da vi kom hjem til ham ville han gå en tur.
Vi gik op til en bakke, han blev ved med at spørger om jeg havde Haft sex med en dreng før og jeg svarede nej og han rev hans bukser ned foran mig med oprejst pik
jeg gik et par skridt tilbage og faldt baglæns og han kom løbene hen til mig og så rørte han ved mig og stak hans finger ned i min hals og jeg løb men så stoppede jeg da jeg huskede at min taske var hjemme hos ham
jeg kan ikke stoppe med at tænke på det og det gir mig ondt i maven
har sagt det til min mor og min lære men de har ik gjordt noget han siger bare at han skulle tisse hvad gør jeg?
Jeg kan ikke leve med at tænke på det hele tiden og føler mig klam….
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du går med en masse svære følelser alene. Det var så godt, at du skrev til BørneTelefonen, så jeg kan hjælpe dig med at finde rundt i den svære situation. Det kræver mod at række ud efter hjælp, så det er så godt gået.
Først er det vigtigt for mig at fortælle dig, at det der er sket for dig, ikke er din skyld. Du er IKKE klam, og du kunne IKKE have gjort mere, end du gjorde.
Det er forskelligt, hvad mennesker gør, når der sker ubehagelige ting. Du løb og bagefter stoppede du, fordi du skulle have din taske. Måske stoppede du også, fordi du blev bange og måske lammet? Det er en helt normal reaktion. Derfor er det så vigtigt, at du ikke giver dig selv skylden.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg med det samme, at du har været udsat for et overgreb. Drengen siger, han bare skulle tisse. Men han er løbet efter dig, har spurgt dig om grænseoverskridende seksuelle spørgsmål, vidst dig hans oprejste pik og stukket fingrene ned i halsen på dig. Det er IKKE okay.
Du har allerede været rigtig god til at søge om hjælp. Det lyder til, at de voksne omkring dig ikke rigtig tager situationen alvorligt. Det fylder rigtig meget i dine tanker. Du har brug for hjælp, for at det ikke fylder så meget i dine tanker mere. De voksne skal faktisk hjælpe dig, når du har det svært. Men måske ved de ikke helt, hvad de skal gøre.
Jeg tænker på, om du kan prøve at snakke med din mor om det igen. Så hun forstår alvoren i det, og forstår hvor meget det fylder for dig. En måde du kan fortælle hende om det hele igen, er ved at vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig. På den måde kan hun læse, hvor meget det fylder i dine tanker. Og at du har brug for hendes hjælp. Kunne det være en mulighed for dig?
Jeg tænker også på, om du mon har hørt om center for Seksuelle Overgreb? Her kan du snakke med nogle professionelle om det, du har været udsat for. De ved rigtig meget om seksuelle overgreb og krænkelser, og hvordan det kan fylde meget, selv flere år efter. Måske kunne de være rare at snakke med?
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller chatte med en af vores dygtige rådgivere. På den måde kan vi nogle gange komme med mere præcis råd, og du kan fortælle om vores råd er hjælpsomme for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen