Lærer kigger på min tissemand.

Hej børnetelefonen…

Idag så jeg noget til idræt som jeg aldrig vil glemme, det var min lærer som kiggede på mig og mine venner da vi stod i badet.

Det var en meget traumatiserende oplevelse, og næste gang vil jeg gerne i bad uden han kigger på os.

Han stod og kiggede på os tage tøjet af inden vi gik i bad, og sagde vi skulle gøre det hurtigere.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt, at du skriver. Jeg kan godt forstå du synes det var ubehageligt, at din lærer kigger på jer/dig når I skal i bad efter idræt.

Først vil jeg spørge ind til titlen på dit brev “Lærer kigger på min tissemand.” oplever du at din lærer har kigget direkte og på en grænseoverskridende måde på din tissemænd? Jeg kan nemlig ikke helt fornemme om du oplevede han kiggede direkte på jer eller om det mere var oplevelsen af at han holder øje med jer. Jeg spørger fordi det er meget vigtigt, at du nævner det til en anden voksen med det samme, hvis det er sådan. Det skal din lærer nemlig ikke.

Når man er nøgen og føler sig udsat kan man godt få en fornemmelse af at folk kigger på det, der er mest privat som man ikke synes de skal se (hvilket jo for drenge er deres tissemænd). Derfor bliver jeg også nysgerrig på, om det er noget nyt han er begyndt på eller om du måske først har lagt mærke til det nu.

Jeg spørger fordi det er en idrætslæres job at sørge for at I bliver færdig med at klæde om og gå i bad til tiden. Det gør nogen i de mindre klasser ved at holde opsyn men dig og dine klassekammerater, men jo ældre i bliver jo mindre opsyn plejer der at være.

Du/I har ret til privat liv og at være trygge når I skal bade (og også bare generelt i skolen). Privatliv i denne sammenhæng er jo lidt anderledes da I skal bade sammen, men måske I kunne tale om, at I måske er gamle nok til at gå i bad uden den slags opsyn. Jeg forestiller mig heller ikke, at jeres forældre ikke holder øje med jer derhjemme.

Du og jeg gætter på nogle af dine klassekammerater er på vej eller allerede er gået i puberteten, her bliver man mere bevidst om sin krop og dens udvikling. Så det er lige nu det er meget vigtigt at alle har det godt med omklædning. Så det er virkeligt godt du føler efter hvordan du har det.

Jeg har nogle forskellige råd til dig. Prøv at høre nogen af dine klassekammerater om hvordan de oplever det (måske kan du også høre pigerne om deres lærerinde gør det samme).

Hvis I er flere der synes det er ubehageligt så kan i sammen (eller du kan også selv det er helt okay vis du er den eneste der har det dårligt med det, hold fast i dine følelser) snakke med jeres forældre eller en anden lære om det.

Når jeg nævner en anden lærer så er det fordi han/hun skal hjælp dig/jer vis der er noget der går jer på også vis det gælder en kollega.

Du/I kan også prøve at snakke med idrætslærere om, at I finder det ubehageligt. Forhåbentligt kan I blive enige om at det er unødvendigt med opsyn, så længe I er færdige til tiden.

Hvis du/I har svært ved at fortæller om jeres oplevelse til en voksen kan vores guide måske hjælpe her

Håber mit svar kan hjælp dig/jer. Du har vist mod ved at skrive til os så jeg håber du også vil bruge det til at spørge om hjælp, enten alene eller sammen med din klassekammerater.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til en voksen på BørneTelefonen på 116111 – her sidder en voksen klar til at lytte og hjælpe.

Tak for dit brev og jeg ønsker dig gode oplevelser med badning og omklædning fremover

Hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.