Brev
Hjælp
Jeg hader mig selv, jeg overtænker alting jeg har gjort nogen sinde og jeg bliver med at fortælle mig selv, hvorfor gjorde du det?
Og slår mig selv i hovedet enten med hånden eller banker mit hoved ind i et eller andet som straf.
Jeg har virkelig ikke lyst til at spise jeg ved at min krop har brug for mad, men jeg bliver ved med at tænke på mig som en grim, tyk og høj pige, jeg er 165,5 centimeter høj, og er et hoved højere end alle pigerne i klassen og det er noget de godt kan lide at fortælle mig.
Min forældre er sure på mig hele tiden, og jeg kan ikke lade hver med at tænke hvorfor er jeg ikke ligeså klog som min søster, når jeg kommer i udskolingen skal jeg have ligeså mange 12 eller flere end hende og jeg ved godt at jeg ikke skal tænke sådan men mine forældre, sammenligner mig altid med hende så nu er det bare blevet en vane.
Og jeg skrev også et brev for 2 uger siden med en kode, og jeg valgte at tjekke om jeg havde fået svar i går, men hver gang jeg skrev koden kom der ikke andet end en masse andre brevet kaldet det min kode var, og jeg skrev det der hvor der stod skriv din 2 delt kode.
Hilsen en der hader sig selv.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12,
Først vil jeg sige, at jeg godt forstår, hvis det er frustrerende, at du ikke har kunnet finde dit brev. Det lyder som om, at der er gået nok lidt galt i systemet og derfor er jeg bare rigtig glad for, at du har valgt at skrive til os igen.
Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at der er flere omkring dig (både dine venner og forældre), der somme tider kan give dig en følelse af at være helt forkert. Det må være rigtig svært at være i.
Du skriver, at dine forældre virker sure på dig hele tiden, og at du har fået for vane at sammenligne dig med din søster. Selvom der er meget, jeg ikke ved – fx hvorfor dine forældre sammenligner jer så meget og skælder dig ud – kan jeg fornemme, at du har en rigtig hård og hadefuld stemme indeni dig, der er begyndt at fylde alt for meget.
Det er virkelig godt, at du stopper op og rækker ud efter hjælp nu.
Nogle gange kan man mærke, at noget føles forkert, selv hvis ingen andre siger noget om det. Den følelse i maven er vigtig, fordi den kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er godt for dig, og hvad der ikke er.
Som eksempel forestiller jeg mig, at det må være rigtig ubehageligt, at de andre piger kommenterer på din krop og du mærker, at dine forældre sammenligner dig så meget med din søster.  Selvfølgelig påvirker det dig rigtig meget. Sådan tror jeg faktisk, at de fleste ville have det.
Jeg kan godt forstå, hvis det føles svært og utrygt at tale med dine forældre om det her. Nogle gange kan andre  komme til at sige eller gøre noget, uden at tænke over, hvordan det påvirker. Det betyder ikke, at dine følelser ikke er vigtige – tværtimod, de viser jo netop, at det her betyder meget for dig.
Når man leder efter sin plads
I din alder er du i en overgang fra barn til teenager, og det er en tid, hvor mange begynder at tænke mere over tingene. Det er også en periode, hvor man ofte bliver nysgerrig på, hvilken rolle man har i verden, og hvor det kan være nemt at komme til at sammenligne sig med andre.
Det siger jeg også for at fortælle dig, at alle mennesker nok vil kunne genkende det her med at have en indre stemmer, der kritiserer og analyserer. Mange børn og unge fortæller, at de oplever noget lignende, så du er bestemt ikke alene.
Du har måske også taget et spring i din udvikling og er blevet højere end pigerne i din klasse. Måske skiller du dig en smule ud lige nu og det kan måske føles rigtig svært. Når man i forvejen er opmærksom på, om man ligner de andre, kan det føles ekstra sårbart, hvis nogen begynder at kommentere på ens udseende.
Så bliver man næsten automatisk endnu mere opmærksom på det, og det kan føles som om, der er noget galt med én – selvom der ikke er det. Det, du mærker, kan også være en følelse af skam.
Skam er den følelse, der kan dukke op, når man føler sig forkert eller anderledes. Den kan få én til at gemme sig eller ønske, at man var anderledes, selvom det slet ikke burde være nødvendigt. Skam opstår tit, når vi mærker, at vi skiller os ud, og andre gør os opmærksomme på det – men det er vigtigt at huske, at det ikke betyder, at der faktisk er noget galt med dig.
Dine venner tænkte måske slet ikke over, hvordan deres ord kunne påvirke dig. Men det har de gjort, og det er helt forståeligt, at det gør ondt.
Når man er i en periode, hvor det måske føles ekstra vigtigt, at passe ind, kan sådanne kommentarer ramme ekstra hårdt. Især hvis man i forvejen kæmper med en indre kritisk stemme, måske også på grund af oplevelser derhjemme.
Når andre ikke undskylder eller taler med én om de ord og handlinger, der gør ondt, kan det få det til at føles, som om deres ord er sande eller at man på en måde fortjener det, fordi man ser ud på en bestemt måde eller er på en bestemt måde. Men det er vigtigt at huske, at det ikke er dig eller din krop, der er forkert.
For mig lyder det mere som om, at der er opstået en rigtig ubehagelig social dynamik både i skolen og derhjemme, der selvfølgelig påvirker dig meget. Derfor er det også bare så godt, at du nu siger det højt.
Du har rettigheder – præcis som alle andre børn og unge
Når du mærker, at noget ikke føles, som det burde – måske en følelse af ubehag eller en uro i maven – er det vigtigt at lytte til den fornemmelse. Dine rettigheder er der for at minde dig om, at det er okay at sige fra, hvis noget føles forkert. Du har ret til at have det godt og til at blive behandlet med respekt og omsorg.
Hvis du føler dig alene eller usikker, kan dine rettigheder være som et kompas, der hjælper dig med at finde vej. De kan vise dig, at det aldrig er din skyld, hvis du står i en svær situation, og at du har ret til at søge hjælp. Hvis du føler dig faret vild, kan rettighederne også pege dig i retning af voksne, der lytter og støtter dig, når du har brug for det.
Jeg håber, at du kan mærke, at du ikke skal stå med det hele alene. Der er altid voksne, som har ansvar for at hjælpe dig, og du har ret til at blive hjulpet, når noget føles svært.
Tal med dine forældre
Jeg kan læse, at du overtænker meget og er i tvivl om, du gør det rigtige. Tankerne er begyndt at fylde så meget, at du straffer dig selv med at banke dit hovedet ind i et eller andet. Du spiser heller ikke, som du måske burde, da dit udseende påvirker, hvordan du har det med dig selv.
Det kan være rigtig svært, at åbne op til ens forældre, når man har en masse tanker og følelser, som kan være svære at forklare.
Grunden til, at jeg alligevel synes, at du skal tale med dine forældre er, at det kan være en lettelse, at sige højt hvordan man har det. Du skal nemlig ikke sidde med en masse ubehagelig tanker alene. Får du talt højt om, hvad der fylder i dig , kan det måske også ændre den måde, som du tænker om dig selv på.
Måden, som du kan tale med dine forældre på kunne for eksempel være, at du fortæller dem, at de meget gerne må sætte nogle timer eller en dag af, hvor du gerne vil tale med dem om noget vigtigt. Det kan nogle gange hjælpe en, hvis man starter med at sige: Nu fortæller jeg noget, som jeg har svært ved. I må derfor gerne lytte og vente med at sige noget, til jeg er færdig. På den måde får man sat en stemning og en tone for det, man skal til at fortælle.
Du kan naturligvis også betro dig til en anden voksen, som en moster, skolelærer eller andet familiemedlem, som du er tryg ved. En, som du føler vil være nemmere at åbne op for og som kan hjælpe dig med, at få fortalt dine forældre, at du kæmper og føler, at du overtænker alting og ikke føler dig set.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært, at fortælle dine forældre, at de altid virker sure på dig. Det er bestemt ikke nemt, at sige direkte. Derfor kan du også vælge at vise dem mit svar til dig eller skrive et helt nyt brev. BørneTelefonen har lavet en guide til, hvordan du får sagt noget svært. Du kan finde den her.
Din læge kan også hjælpe dig
Du skriver, at du ikke har lyst til at spise, gør dig selv skade for at straffe dig selv. Din læge kan også hjælpe dig
Din læge ved, hvordan du kan få hjælp. Det kunne f.eks. være med samtaler med en psykolog. Måske du og dine forældre kan gå til din læge sammen. I finder lægens nummer bag på dit gule sundhedskort.
Mindhelper
Når man går og har så mange tanker, som du har, kan det være svært at finde rundt i. Vi ved fra andre børn og unge, som skriver ind til BørneTelefonen, at det kan være en kæmpe lettelse, at få hjælp til at få styr på tankerne. Mindhelper er en hjemmeside, hvor du kan finde en masse råd til, hvordan du får fred i hovedet og få skubbet tankerne væk.
Mindhelper fortæller, hvad du kan gøre, når tanker dukker op og prøver at tage over. Du kan finde nogle af de gode råd her.
Du er en modig og sej pige
Det brev, som du har skrevet ind til os, viser en ærlighed og et ret stort mod. Det kan ikke have været nemt at dele, så mega sejt, at du alligevel tog skridtet og skrev dine tanker og følelser ned – endda to gange. Det kræver overskud, at tage fat i andre og bede om hjælp. Samme overskud kan du måske bruge til at tale med dine forældre om, hvordan det er at være dig i øjeblikket. Mon de vil se en lige så sej pige, som jeg ser dig?
Du kan selvfølgelig også skrive igen eller ringe til os på 116 111, hvis du føler, at du står med for mange tanker alene. Vi lytter altid.
Jeg sender dig et kæmpe kram. Kærlig hilsen BørneTelefone
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.