Brev
Pædofil mand
Hej.
Jeg spillere med en dreng som sagde han var 15.
Vi aftale at mødes hos ham og spille. Det viser sig at han er 34.
Vi sætter os i sofaen og han bliver mærkelig.
Han tager min hånd og putter den på hans private sted.
Han spørger om sex flere gange og jeg siger nej.
Jeg har brug for nogle at snakke med som ik er en lærer,forældre og diverse mennesker
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Allerførst får jeg sådan en lyst til at fortælle dig, at du ikke er alene og at du er rigtigt modig og stærk, for jeg forestille mig, at det må have været rigtigt svært for dig at kontakte os. Er det mon rigtigt?
Du skriver, at du tror, at du spiller med en dreng som sagde han var 15.
I aftaler at mødes, for at spille sammen (hos ham?).
Det viser sig at han er 34 år og er en voksen mand.
Hvor må det være rigtig ubehageligt og voldsomt at opleve. Jeg vil prøve at gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.
Fortæl det og sig det højt
Her i BørneTelefonen, snakker vi med mange børn, som har været udsat for det samme som dig, så du er slet ikke alene. Det tænker jeg må være meget rart for dig at vide.
Jeg ved ikke om det passer på dig, men mange kan godt føle, at de skammer sig eller at det er flovt at skulle sige eller forklare til andre hvad der er sket. Der er ingen rigtig eller forkert måde at reagere på, så det vil være helt forståeligt og tværtimod normalt, hvis du oplever det.
Du har ikke bedt om at stå i denne situation, så det er også meget vigtigt for mig at understrege at du ikke har gjort noget forkert. Det er den voksne, der gør noget ulovligt – ikke dig. Den voksne ved godt, at det er forkert.
Når det så er sagt, så er det ret så alvorligt, når du fortæller mig de her ting, og jeg bliver en smule bekymret for dig. Når han hele tiden spurgte om sex og tog din hånd, så er det flere seksuelle krænkelser. Ligesom han har gjort det, der hedder at groome (måske kender du allerede begrebet). Derfor har han tydeligt brudt loven.
Jeg giver dig her et link til en rådgivning. Her kan du tale anonymt om overgrebet, og her kan du få en virkeligt hjælpsom rådgivning – for denne rådgivning har snakket med mange unge, der ligesom dig har været udsat for en krænkelse: Center for seksuelle overgreb
Du kan også tale med andre voksne
Loven siger, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn, der er udsat for seksuelle krænkelser, Og det betyder, at hvis du fortæller det til en voksen, så skal den voksne sørge for hjælp til dig. Det er altid de voksnes ansvar at passe på dig, når du oplever noget, der ikke er okay.
Derfor er det utroligt vigtigt, at du fortæller andre om det du oplever og føler, så de netop kan beskytte dig og støtte dig. Præcist som du så modigt har åbnet op overfor mig.
Men jeg sagtens forstå, hvis du ikke har lyst til at fortælle/oplever ikke at have brug for at snakke med en lærer, forældre eller diverse mennesker. Det kan være svært at fortælle når man oplever noget så voldsomt. Er det mon også sådan for dig?
Vi vil meget gerne hjælpe dig
En anden rigtig god mulighed er, at du kan ringe ind til os på 116 111 eller logger på chatten. Så har vi mulighed for at hjælpe dig videre. Vi har åbent hele døgnet og vores rådgivere er rigtigt gode at tale med. De er vant til at tale om de svære ting.
Du kan også kontakte en bisidder fra Børns Vilkår til at hjælpe og støtte dig. Det er din voksen, som du kan fortælle lige præcis det, som du ønsker at fortælle. Vi er så bare nødt til at få flere oplysninger, så vi kan hjælpe dig videre. For når du skriver om de her oplevelser, er vi nødt til at handle.
Hvis du vil have en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen tlf.116 111 Så ringer vores bisidderteam til dig senest efter 24 timer. Når du har snakket med dem, finder de en bisidder til dig. Derefter er det dig og din bisidder, der aftaler hvor I skal mødes.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Uanset så tror jeg på dig og din modige handlinger!
De kærligste knus, BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.