Jeg kan ikke udtrykke mine følelser

Hej børnetelefonen
jeg har det virkeligt svært ved at udtrykke mine følelser fx hvis noget har slået sig ved jeg ikke hvad jeg skal sige eller gøre er der noget galt med mig?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige 12år

Jeg vil starte med at rose dig for, at du skriver herind. Det er modigt, at du tør dele dine tanker. Allerede det viser, at du er i stand til at udtrykke dine følelser. Det, at du tør sætte ord på dem her over for mig er så sejt.

Jeg kender mange børn og unge som har det som dig. Nogle af dem føler, at de skal leve op til et billede af ikke at vise, at man er ked af det eller vred, fordi så synes vennerne at man er underlig. Kan det mon være det, du også  føler? Grunden til at jeg spørger er, at du ikke må føle dig underlig for at vise dine følelser, hvis du prøver at skjule dem.

Nogle gange kan det også bare være svært at finde ud af, hvad man skal sige. Det er ikke unormalt, og der mange, der har det sådan. Og det er helt ok.

Du skal vide, at det både er ok at vise følelser og at gemme dem lidt hos sig selv. Men det kan også være, at du nogle gange har brug for nogle at snakke med om det, ligesom du er så god at sætte ord på over for mig. Måske har du nogle forældre du kan snakke med det om? eller måske en veninde, tante, lærer eller nabo? Det skal bare være en, du er tryg ved, og som du kan spørge om ting, du synes er svært at fortælle om til andre.

Hvis ikke du føler, at du kender nogle, du tror du kan stole på, kan du også ringe til BørneTelefonen og få en snak med en af de søde voksne derinde. De har tavshedspligt, og de siger derfor ikke videre, hvad I snakker om. Du kan ringe til dem på telefonnummer 116111. De er der hele døgnet, og du kan ringe som anonym. Det betyder, at du ikke behøver at fortælle dem, hvad du hedder og hvem du er. De vil rigtig gerne hjælpe dig alligevel.

Jeg synes, det er så flot, at du har skrevet til BørneTelefonen. Du er bedre til at sætte ord på dine følelser end du tror. Det kan jeg læse på det du skriver.

Jeg håber du kan bruge mine råd, og jeg synes, du er rigtig god til at beskrive dine følelser.

Kram fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.