Sårbar – Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”M” på 17 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Godt din søde kæreste er vedholdende i, at du skal søge hjælp. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se, at livet langt fra har været let for dig. Jeg tænker, det er rigtig beundringsværdigt, at du følger din kærestes ønske om at søge hjælp. Med alle de oplevelser du fortæller om, og alle de mennesker du gennem tiden har været i kontakt med. Det gælder både professionelle psykologer, lærere og andre, tænker jeg, du måske er tæt på at overveje, om der er noget eller nogen, der kan hjælpe dig.

I dit brev beskriver du, hvordan dine forældre skændtes voldsomt, og at I hjemme også har oplevet, at de kastede ting efter hinanden.  Du har ganske ret i, at selv om dine forældre talte pænt til jer, hvis I kom ud til dem, så vidste I børn godt, hvad der skete. Jeg spekulerer derfor på, om du har helt ret i det, du skriver? Når du formulerer, hvordan det ikke gik ud over jer, gjorde det ikke alligevel det…?

Du var den ældste derhjemme og tog dig rigtigt flot af dine mindre søskende. Mon ikke I alle har været bange og kede af det..? Jeg spekulerer også på, om ikke du har tænkt mange tanker i retning af, hvad du kunne gøre, måske både i forhold til at stoppe skænderierne, men tænkte du også på, hvordan du kunne beskytte dine søskende bedst muligt…? Det kan være, du selv kan huske andre spekulationer, drømme eller ønsker fra dengang, de tanker og det ansvar du dengang påtog dig for dine søskende, må have helt enormt stort at bære, var det ikke…?

I dit brev omtaler du kort, at din storesøster kommer med en hvid pude, og du beskriver også et besøg hos din mormor. Jeg kan ikke finde nogle steder i dit brev, hvor du fortæller om en eller anden, der var der for dig. En omsorgsfuld voksen der trøstede dig og forsøgte at beskytte dig på samme måde, som du kæmpede for dine søskendes trivsel. Jeg kan ikke vide, om det kan være derfor, du tænker meget på at være mor. Jeg spekulerer alligevel i retning af, om du søger denne trøstende rolle i forhold til din bror, fordi du ikke selv har oplevet at blive beskyttet og trøstet, da du var yngre. Du beskriver, hvordan du ikke kan undvære ham... Biologiske forældre vil selvfølgelig heller ikke undvære deres børn, men måske ligger der andre behov gemt i den trang hos dig. Måske er det noget, du allerede har talt om sammen med nogle af de voksne, du igennem din opvækst har talt med? Måske tænker du selv i helt andre baner i forhold til din bror…?

I dit brev omtaler du foruden de turbulente oplevelser derhjemme, også en episode hvor du blev truet med en kniv af en fremmed mand. Jeg kan godt sætte mig ind i, at det må have været en ganske frygtelig oplevelse for dig. Den voldsomme oplevelse er måske endnu mere skræmmende for dig, fordi der ligesom når du skulle tage dig af dine søskende, ikke kommer nogen voksen og redder dig fra manden, der overfaldt dig. Det er godt, at det dengang lykkedes dig at slippe væk, og det må være slemt for dig at tænke tilbage på.

Jeg kan ikke vide, om du tidligere har haft en bisidder med dig, men måske har du haft hjælp fra en under en af de mange sager, dine forældre har haft omkring forældremyndigheden over dig og dine søskende..? Jeg vil opfordre dig til at kontakte Børns Vilkårs bisidderkorps, du kan læse mere om dem her:

http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bisidderkorpset.aspx

Måske tænker du, at det bare er endnu en i rækken af voksne, der ikke er i stand til at hjælpe dig. Alligevel vil jeg opfordre dig til at tage kontakt dertil, for vi har hjulpet mange børn og unge, der kom lidt i klemme i systemet eller ikke følte sig hørt. Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller bruge UngeChatten. Her kan du både vende dine tanker med en rådgiver, og du kan også blive guidet videre til en bisidder, hvis du beslutter dig for, at du gerne vil prøve den mulighed.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.