intense drømme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Mange tak for dit brev og din fine beskrivelse af dine drømme, og hvordan de føles for dig. Du skriver at drømmene ikke påvirker dig følelsesmæssigt, men at det er din krop, der reagerer på det.

Den får nemlig ikke rigtig lov til at slappe af, når du drømmer så meget. Du har allerede prøvet at høre beroligende musik inden du skal sove og være påpasselig med hvad du ser og læser. Godt at du allerede har prøvet noget af!

Det skal du endelig bare blive ved med, for at finde ud af, hvad der fungerer for dig. Jeg har et par andre idéer til, hvad du kan prøve af. Jeg håber de kan hjælpe lidt

Jeg samler lige et par forslag her:

  • Lav en afslappende rutine inden du skal i seng: På den måde ved din krop at det er tid til at slappe af. Dette kan f.eks. indebære at undgå skærm en time før sengetid, tage et varmt bad eller læse en beroligende bog.
  • Sørg for at komme ud og bevæge dig i løbet af dagen: Det kan bidrage til bedre søvn og en mere ‘afslappet’ krop.
  • Skriv drømmejournal: Hvis du ikke allerede gør det, kan hun prøve at føre en lille dagbog over dine drømme. Det kan måske hjælpe dig med at få en bedre forståelse af drømmene og få dem ‘placeret’
  • Sørg for at have et hyggeligt og rart soveværelse, hvor du føler du kan slappe af

Det var lige et par generelle idéer, som jeg håber du kan bruge til noget. Det kan være du skal prøve forskellige ting af, for at se hvad der virker.

At dele sine drømme med andre

Hvis du ikke allerede har gjort det, tænker jeg også det kunne være rart for dig at dele dine oplevelser med drømmene med nogen.

Det kunne fx være dine forældre, så I sammen kan lægge en plan for, hvordan du får drømmene under kontrol.

Det er dog ikke så vigtigt hvem det er. Det kan også sagtens være en god ven eller en anden voksen du har det godt med. Hvad tænker du om den ide?

Lægen kan også hjælpe:

Hvis det bliver ved med at genere din nattesøvn meget, kan du også overveje, om du skal snakke med din læge om det. De ved en masse om kroppen og sindet, og kan måske pege dig i en retning og foreslå noget, som jeg ikke havde tænkt på.

Det er eksperterne, når det kommer til at skulle finde “grunden” til, at man i perioder oplever flere drømme. Men også til at svare på dit spørgsmål om, hvorfor det netop påvirker din krop. Kunne det være noget du havde lyst til?

Jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer til noget. Husk at du altid kan skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar til at lytte og snakke døgnet rundt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.