Brev
17 årige pige med vanskelige problemer
Jeg har det meget svært i fortiden, og det påvirker mig fysisk og ødelægger al lysten og energien til noget, og jeg føler mig udmattet og træt hele tiden, jeg har det dårligt og føler mig aldrig glad. Alt startede efter mig og min første kæreste slog op, alt er bare gået ad helvede til og ned ad bakke har ingen motion eller tryghed i livet længere. Jeg føler mig helt tom og ensom og føler, at ingen kan give mig den rigtige hjælp til at komme væk fra det og snart kan jeg ikke holde til det mere. Jeg føler, at jeg snart giver op på alt
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt, at du skriver ind til brevkassen, så du kan få åbnet op omkring dine tanker og følelser. Jeg ser dette som dit første skridt til at få det bedre. Keep going strong girl!
Sådan som jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at du har kærestesorger. Tror, at alle kan huske deres første kæreste. Deres første rigtige forelskelse. Men også smerten der kom, da man af den ene eller anden grund besluttede, at gå hver til sit.
Når man har kærestesorger, kan man opleve nogle af de ting, som du så flot beskriver i dit brev – udmattelse, tristhed, ensomhed og tomhed. Uanset hvilke følelser du går rundt med efter bruddet med din første kæreste, så er de alle sammen helt almindelige. Især de negative af dem som du beskriver, kan virkelig tage pusten fra en! Præcis som du beskriver, når du skriver, at du gerne vil væk fra følelserne, fordi du snart ikke kan rumme dem mere. Eller rammer jeg helt ved siden af?
Det bedste råd jeg kan komme med til dig, er at snakke med nogen, om alt hvad du har på hjertet. Nu mere du snakker om det, nu mere bearbejder du som oftest følelserne. Måske du har en bedste veninde, du kan gå til? Eller din mor eller andet familiemedlem som vil kunne relatere til, hvad du gennemgår lige nu? Udover at snakke med nogen vil jeg helt klart anbefale, at du fx hver aften skriver ned i en slags dagbog, hvordan du har det, hvordan din dag er gået og lignende. I dagbogen kan du komme ud med alt det, der kan være for svært at snakke med andre om. Og du kan måske endda på sigt læse nogle af siderne, og se at du bevæger dig fremad?
Du skriver, at du ikke har motion i dit liv. Dette får mig til at tænke, at du måske plejer at dyrke en form for motion. Så selvom det kan virke totalt uoverskueligt, kan du så på nogen måde starte op med det igen? Måske sammen med en veninde som kan støtte dig, hvis du bliver overvældet, eller det er svært at komme afsted? Ved at bevæge sig så siger videnskaben, at man bliver i bedre humør. Så måske dette kunne være en måde at forsætte rejsen for at komme tilbage til dit normale jeg? Derudover kan generelle interesser som fx filmaftener med veninderne eller andet, som får dig til at tænke på noget andet også hjælpe. Du vil måske opleve, at du pludselig griner sammen med dine veninder over en skør film, og denne latter kan føre til håb om, at tingene nok skal blive gode igen?
Du har ved at skrive dette brev, som sagt, taget dit første skridt mod heling. Derfor kan jeg også sige, at kærestesorger ikke varer evigt. Det er dog individuelt hvor længe, man er ramt, og hvordan man går gennem processen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at du mærker efter indeni dig selv og vælger aktiviteter og løsninger, der gør dig glad, og derfor virker for dig. Vedhæfter lige et link, hvor du kan se og læse andres måder at tilgå kærestesorger på – måske du kan finde mere inspiration her?: https://bornetelefonen.dk/forelsket-eller-forladt/
Håber, at jeg har forstået dit brev rigtigt, og at du kan bruge mine forslag. Uanset så er du altid velkommen til at skrive ind igen eller måske ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Alt positiv energi og tanker din vej
BørneTelefonen